Protestor 4/2003

Číslo

Základním významem slovesa protestor, od něho je odvozen název časopisu Protestant i označení jedné z klasických větví křesťanstva, je „vydat veřejné prohlášení či svědectví“. Proto jsme právě takto nazvali novou přílohu našeho časopisu. Budeme v ní přinášet vyznavačské texty, jež se staly i důležitým veřejným svědectvím. Naším záměrem je předložit texty v kritickém vydání, aby tak zájemcům posloužily jako spolehlivý pramen pro další zpracování. red.

Proyecto Varela

Duchovním otcem kubánského Projektu Varela je Oswaldo Payá (*29. 2. 1952), který pochází z katolické rodiny. Rodina se od začátku kubánské revoluce stala terčem komunistické represe, kterou sám Oswaldo zakusil během studia. Když v roce 1968 protestoval proti okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy, byl označen za „režimu nebezpečnou osobu“. V r. 1969 byl uvězněn a poslán do pracovního tábora, odkud byl propuštěn v r. 1972.

Poté se angaoval v různých nezávislých iniciativách, publikoval samizdatové časopisy a v r. 1988 zaloil Movimiento Cristiano Liberación – Křesťanské osvobozenecké hnutí. To se stalo základem jeho dalších iniciativ, které Payá pojímá jako politickou angažovanost z křesanské víry. Od začátku 90. let rozvíjel myšlenku celonárodní petice za demokratizaci kubánského reimu. Formálně ji totiž umožňuje kubánská ústava, která říká, že když iniciativu v oblasti zákonodárství podepíše minimálně 10 000 lidí, musí o ní Národní shromdění jednat. Iniciativa byla nazvána Proyecto Varela (Projekt Varela – podle římskokatolického kněze, který se v 19. století zasadil o nezávislost Kuby) a postavila se za ni i další uskupení kubánského disentu, především zastřešující organizace Todos Unidos (Všichni spolu).

Payá vytvořil po celé Kubě s místních a regionálních koordinátorů a koncem 90. let začali pod iniciativu sbírat podpisy. V květnu 2002, v předvečer návštěvy bývalého amerického prezidenta Jimmyho Cartera, prezentovali Národnímu shromáždění celkem 11 200 podpisů. Národní shromdění o Projektu dodnes nejednalo. Payá ale ve svých snahách pokračuje a v současné době shromdil ji přes 20 000 podpisů.

V prosinci 2002 dostal Payá za své aktivity Sacharovovu cenu za lidská práva, každoročně udělovanou Evropským parlamentem. K všeobecnému překvapení dostal výjezdní vízum. Následujících měsíců pak využil pro získávání podpory pro kubánskou demokratickou opozici jak v Evropě, tak i v Americe. Začátkem letošního roku ho organizace Člověk v tísni – m. j. za podpory Václava Havla – oficiálně navrhla na Nobelovu cenu míru.

Payá pracuje jako technik v nemocnici. Je ženatý a má tři děti.

Následující dokument je oficiálním textem k Projektu Varela. Skládá se ze tří částí: (1) výkladu o Movimiento Cristiano Liberación (Křesťanském osvobozeneckém hnutí), (2) výkladu o principech samotného projektu, (3) petice. Z edice jsme vypustili část, která se ve španělském originálu nalézá mezi částmi (2) a (3). Jedná se o právní rozklad, který zdůvodňuje legitimitu Projektu Varela z hlediska kubánské ústavy.

Peter Morée

Projekt Varela

(1) Co je křesťanské osvobozenecké hnutí?

Křesťanské osvobozenecké hnutí (KOH) bylo založeno v roce 1988 skupinou laických katolíků z farnosti Cerro v Havaně. Je to nekonfesní politickoobčanské hnutí vycházející z křesťanství, jehož členy jsou Kubánci různého vyznání, to znamená katolíci, protestanti, ale také lidé bez vyznání, protože Projekt Varela není hnutím náboženským, určeným pouze lidem nábožensky založeným. Cílem hnutí je znovu sjednotit všechny občany, kteří jsou ochotni pomoci národu obhajováním a prosazováním lidských práv a jsou ochotni pracovat ve prospěch smíření a pokojných změn v naší společnosti.

KOH vytváří své projekty a rozvíjí je po vzoru evangelijních zásad a myšlenek sociálního křesťanství. Hnutí odmítá násilí, a to nejen jako metodu boje; naopak proti němu bojuje užitím vlastní síly nebo za pomoci občanů. Hnutí vytrvale staví svobodu proti násilí, a to tak, že násilí neužívá ani nepodporuje, žádným způsobem se mu nepodvoluje a nejedná ze strachu.

Jaký má účel?

– Zapojit Kubánce do procesu změn potřebných v naší společnosti. Kubánci jsou muži činu, nejsou jen diváky. Zodpovědnost všech Kubánců je řešením problémů Kuby.

– Nastoupit občanskou cestu, která by nás vedla k uskutečnění změn tak, abychom mohli nárokovat respektování občanských a lidských práv.

– Prosazovat uplatňování ústavních zákonných práv občanů a zvláště jejich důsledné dodržování vládou a všemi státními institucemi.

– Kvalitativní změnu zákona v rámci zákona, OD PRÁVA K PRÁVU. To znamená pozměnit zákony a ústavu podle požadavků všech občanů tak, abychom mohli dosáhnout společnosti, která se opírá o právo a solidaritu, sociální spravedlnost a ekonomickou svobodu.

– Znovu se setkávat s našimi bratry z diaspory, kteří jsou nerozlučnou součástí našeho lidu.

– KOH vypracuje návrh osobních svobod, skládajících se z uplatňování svobody projevu, překonávání podvodů a pokrytecké morálky, znovunabytí sebeúcty, vytváření vědomí vlastní důstojnosti a respektování důstojnosti bližních.

Se vším úsilím uplatňovat lidská a občanská práva a solidaritu mezi všemi Kubánci.

Co pro to děláme?

– Dožadujeme se svých zákonných práv. Hnutí není ilegální, ale problém je v tom, že není uznáváno. Vláda porušuje zákon a ústavu tím, že nám nepřiznává zákonné právo na existenci. Ministerstvu spravedlnosti jsme, v souladu se zákony hnutí, předložili všechny relevantní dokumenty požadované zákonem o občanských seskupeních, a dosud jsme neobdrželi odpověď.

– Podali jsme stížnost vládě a Národnímu shromáždění „Poder Popular“,ale dostalo se nám jedině pronásledování a zastrašování ze strany orgánů činných v trestním řízení.

– Při posledních volbách někteří zakladatelé hnutí využili svého občanského práva a nechali se ve svých správních oblastech navrhnout (pomocí voličské petice) za kandidáty na členy městské rady. Příslušné úřady zmíněné petice v několika případech odmítly a ve většině případů na ně ani neodpověděly.

– V prosinci 1998 jsme podali úřadu Národního shromáždění „Poder Popular“ žádost o přezkoumání a úpravu volebního práva, protože stávající znění bylo neústavní.

– Připravili jsme Prozatímní program, který bude sloužit jako vzorový dokument pro národní dialog, který je nezbytný k tomu, aby se naše společnost ve všech ohledechzměnila.

– Předkládáme společnosti ke zvážení PROJEKT VARELA. Uvádí první kroky, kterými je úprava a doplnění zákonů za účelem otevření nezbytného prostoru pro svobodnou a zodpovědnou účast všech občanů na politickém a ekonomickém životě společnosti. Dále jde o zaručení svobody projevu a shromažďování, vyhlášení amnestie pro politické vězně, úpravu volebního zákona a návrh konání nových všeobecných voleb v jiném časovém období.

Projekt Varela jasně formuluje doplňky zákonů tak, aby zaručovaly základní práva a umožnily ekonomické uvolnění pro všechny Kubánce.

Je lidem předkládán k posouzení prostřednictvím referenda v souladu s Národní Ústavou, (čl. 88g), který pro projednávání legislativního podnětu požaduje podporu minimálně 10 000 občanů. Z toho vyplývá, že naše kampaň je legitimní a jako občané máme ústavou zaručené právo získávat podpisy na podporu Referenda o Projektu Varela.

Všichni jsme Kubánci, všichni jsme bratři a nyní i svobodnými členy křesťanského osvobozeneckého hnutí – projektu Varela, abychom povzbudili všechny občany.

Ústava Kubánské republiky uděluje občanům právo předkládat k projednání doplňky zákonů.

Představujeme kubánskému lidu Projekt Varela.

Jako první krok na cestě ke zdokonalení společnosti projekt předkládá doplňky k některým zákonům. Projekt Varela si klade za cíl rozpracovat práva již obsažená v Ústavě Kubánské republiky, která však nejsou dodržována, a napomoci, aby se tato práva stala zákonem.

Záměrem tohoto projektu je otevřít prostor pro svobodnou a zodpovědnou účast všech občanů na politickém a ekonomickém životě společnosti.

Doporučujeme všem občanům, aby podpořili petici za referendum, a tak jako národ rozhodli o prvním kroku k uvolnění. Ústava Republiky v článku 88g uděluje občanům právo takovou petici uskutečnit. Doufáme, že vláda bude toto právo respektovat.

Projekt Varela by umožnil proměnit v zákon právo na svobodu projevu, svobodu sdělovacích prostředků a svobodu podnikání, stejně jako právo občana na soukromé podnikání, které je doposud pouze výsadou cizinců. Projekt současně předkládá k projednání návrh změny volebního zákona č. 72, jehož znění je protiústavní. Dále požaduje amnestii pro politické vězně a nové volby.

Pro Kubánský lid je Projekt Varela cestou pravdy, práva a vzájemnosti v očekávání naplnění jeho nadějí. Byl to Otec Varela, kdo nás naučil smýšlet jako Kubánci a do našich myslí zasel první sémě uvědomění si svého občanského práva na svobodu a suverenitu. Proto tento projekt nese jeho jméno.

Oswaldo Payá Sardinas, Miguel Saludes García, Juan Antonio Rodríguez Avila, Antonio Ramón Díaz Sánchez

Havana, 22. ledna 1998

(2) Zásady

Ústava republiky zaručuje všem občanům právo předkládat k projednání doplňky zákonů a také poskytuje návod, jak téhož dosáhnout cestou všeobecného konsensu. O změnách, které mají být provedeny, a o jejich obsahu rozhodují lidé demokraticky a nezávisle. Současný význam existujícího práva spočívá v tom, že jeho součástí je i klíč k jeho změně a přizpůsobení potřebám a požadavkům nutným k vytvoření lepší společnosti. Toho může být dosaženo, pokud budou lidé schopni v souladu se zákonem tento klíč aktivovat. Občanská aktivita realizovaná takovýmito právními kroky je naveskrz skvělou vazbou mezi obecnými tužbami a soudními a politickými strukturami demokratické společnosti. Fungování takové vazby svědčí o tom, že společnost je schopna pokojného a postupného rozvoje, může se postupně měnit a harmonicky vyvíjet a zvyšovat kvalitu života.

Proto navrhujeme provést změny v oblasti zákonů. Zákony je možno zdokonalit tak, aby fungovaly ve prospěch všeobecného blaha a aby lidská existence došla plného uznání. Existují však různá kritéria pro to, jaké změny jsou pro naši společnost potřebné, a v daném politickém klimatu se již různost sociálních, ekonomické názorů při projednávání vhodnosti takových změn či doplňků zákonů ukázala.

Řešení není jednoduché a vyžaduje dobrou vůli a zodpovědný přístup všech Kubánců.

Jsou tedy změny opravdu nutné?

Vyřešit tuto otázku je nezbytné. Pouze suverénní národ může moudře a správně odpovědět nalezením všeobecného konsensu, jinými slovy uskutečněním referenda.

Přesto, nač tyto otázky, tyto návrhy?

Když se lidé těmito návrhy zabývají, využívají svých práv a zákonných prostředků, které jim umožňují, aby byli vzájemně solidární a aby plnili své povinnosti tím, že se budou více podílet na rozhodnutích, která je ovlivňují, na určování směru, kterým se náš národ bude ubírat, a na vytváření lepší společnosti.

Na tomto základě je to národ sám, kdo rozhoduje, zda má, nebo nemá dojít k nějakým změnám a kdo je bude provádět jako aktér a ctitel vlastních dějin.

Nenabízíme dokonalý model společnosti, ale snažíme se předložit k úvaze první krok k vytvoření nových a lepších podmínek k uplatňování práv pro nás všechny. Věříme, že tímto způsobem všichni Kubánci mohou naprosto svobodně rozvíjet svou vlastní vizi společnosti, vycházejíce z duchovních hodnot svého národa a ze zkušeností z historie tak, aby byli schopni čelit výzvám, které s sebou přineslo nové milénium.

Podepsání této petice neznamená jakékoliv výhody nebo příslušnost k nějakému podniku či skupině ani nevede ke zkompromitování těch, kteří jsou autory této petice a předkládají ji ke zvážení. Pokud kdokoliv z Kubánců podepíše tuto petici o všeobecné dohodě, uplatňuje tím jedno z práv, které mu zaručuje současná Ústava, a to právo petiční. Zároveň přispívá ke svobodnému a solidárnímu způsobu ozdravování naší společnosti, napomáhá hledat řešení stávajících problémů a připravuje lepší budoucnost pro naše děti zde, v naší zemi.

Pět návrhů, které mluví samy za sebe:

 

Právo na svobodu projevu a svobodné shromažďování

Tato práva, stejně jako všechna lidská práva, existovala dříve, než byla vůbec deklarována. Vy a vaši spolubližní máte tato práva, protože jste lidskými bytostmi, protože se sdružujete a vyjadřujete, protože přesně vymezují,jak se má občan správně a zodpovědně ve společnosti chovat. Pokud z petice jasně vyplývá, že zákon musí garantovat práva ochraňující lidskou důstojnost, lidská práva a obecný prospěch, nepředpokládáme obavy ze zneužití práva na svobodu projevu a shromažďování, protože nikdo nemůže uplatňovat svá práva na úkor lidské důstojnosti a práv ostatních, včetně obecného prospěchu. Zároveň nikdo nemůže tvrdit, že se zasazuje o obecný prospěch, když prohlásí tato práva za neplatná, protože snaha o obecný prospěch znamená snahu o život ve společnosti, ve které všichni mohou vést naplněný život, což není možné uskutečnit, nejsou-li zaručena lidská práva.

Kromě toho, že je to právem, existuje také potřeba samotné společnosti mít nezávislé organizace, a už přechodného nebo trvalého charakteru, aby občanům umožnila hájit svézájmy, podílet se na státních rozhodnutích a přispívat svým úsilím a iniciativou na poli sociálním i na všech ostatních. Systém většinové volby není zakotven v žádném nařízení ani rozhodnutí, ale měl by být respektován a zaručen zákonem, protože je samozřejmé, že ne všichni máme shodný názor, a obecný či v jednotlivostech. Právem každého je možnost reagovat a vyjádřit své názory a zájmy, přičemž nikdo svými názory ani žádnými druhy podmínek nesmí rušit práva ostatních. Zaručí-li zákon svobodu shromažďování a projevu, přiblíží setak tomu, co je v Ústavě skutečně obsaženo, tj. požadavku, aby ve společnosti bylo uznáno právo na vyjadřování vlastních názorů v celé šíři rozdílnosti. To by otevřelo více prostoru pro kritiku a tvořivost, umožnilo dialog, demokracii, na které se mohou všichni podílet,a základy národní nezávislosti by byly posíleny.

Amnestie

To, že v naší zemi existují političtí vězňové, je důsledkem jednání jednotlivců, kteří jednají v rozporu se zákonem, např. zneužívají postavení a rozhodovací pravomoc, a toho, že zákony znásilňují i úřady samotné. Mnozí jsou zadržováni, protože se dožadovali svých lidských práv, která nejsou naším právním systémem dosud uznána. Naše snaha není pokusem o revizi, ale pokusem o zdokonalení společnosti, která si je vědoma toho, že to potřebuje. Usmíření nelze dosáhnout žádným nařízením, ale pokud by se stalo naším společným přáním abylo jednoznačně vyjádřeno v referendu, pak by udělení amnestie jako akt odpuštění a spravedlnosti otevřelo novou éru pro společnost, která si velice přeje překonat vše negativní z minulosti a vstoupit do nového začátku. Nenalezneme-li shodu ve věcech týkajících se minulosti, je tedy alespoň zapotřebí dohodnout se na budoucnosti tak, abychom byli jednotní v otázkách míru, bratrství a svobody pro blaho našich dětí.

Právo Kubánců na podnikání

Přijetím této petice dosáhneme vyšší míry spoluúčasti všech občanů na uspokojování vlastnických potřeb a poskytování služeb obyvatelstvu. Uvolněním lidského pracovního potenciálu dosáhneme zvýšení životní úrovně a zlepšení kvality života, rozšíření svobod, a přispějeme tak k rozvoji našeho národa.

Uplatňování tohoto práva v rámci zákonných nařízení v zájmu obecného prospěchu bude určujícím faktorem pro překonání nejistoty a nestability ekonomických aktivit občanů, ve značném rozsahu odstraní nezákonná zabavování majetku, neoprávněná vlastnictví majetku, krádeže, korupci zaměstnanců a úředníků, privilegia získaná zneužitím pravomocí, příživnictví, spekulace a pomůže řešit četné jiné dosud neřešené případy, kdy se dělník snaží přežít ze svého platu, a druhý si užívá blahobytu, který mu plyne ze spekulací a nebo výhodného postavení. Toto uvolnění nám logicky umožní zbavit se neproduktivnosti, která je velmi drahou nedbalostí, nezaměstnanosti ve všech podobách a chudoby, do které se propadáme stále hlouběji, a už tím, že nemáme možnost volby, nebo tím, že pobíráme velmi nízké platy, jejichž reálná hodnota je téměř nulová. A právě chudoba a nedostatek alternativ je hlavní příčinou přání mnoha Kubánců emigrovat, což je fenomén, který vnáší rozvrat do mnoha kubánských rodin. Od této chvíle do budoucna bude naše měna a s ní i platy dělníků nabývat na své reálné hodnotě.

Uspokojování konzumních potřeb občanů, kontrola a demokratické vlastnictví výrobních prostředků pracujícími se nemusí omezovat na státní vlastnictví, které není jedinou, nýbrž jen jednou z forem společenského vlastnictví. Dlouhé fronty, tvořící se pro nedostatek zboží, neefektivita a pochybné způsoby, ve kterých žijeme, jsou dokladem toho, že spoluúčast občanů na ekonomických aktivitách, na vlastnictví a ostatních záležitostech je nutná. Tento krok musí zaručovat všem Kubáncům právo zakládat soukromé podniky buď v soukromém nebo družstevním vlastnictví, stejně tak kombinované podnikání zaměstnanců a státu. Má snad být těžší dosáhnout pro Kubánce a mezi Kubánci toho práva, které již bylo uděleno zahraničním podnikům, práva stát se nejen podílníkem, ale v některých případech dokonce i majitelem celého podniku, tak jak to upravuje zákon o zahraničních investicích?

Zákon bude moci uvádět do souladu zodpovědnou a tvořivou účast občanů na ekonomických aktivitách s tím, že soukromí podnikatelé budou vedeni k tomu, aby se orientovali na sociální stránku, respektovali práva spotřebitelů, zlidšťovali vykonávanou práci, dali právní záruky a určité sociální jistoty zaměstnancům. Tímto způsobem by stát mohl získat mnohem více zdrojů na zajištění bezplatné zdravotní péče a vzdělání a dalších sociálních služeb, aniž by se musel spoléhat na zahraniční podporua neposkytoval by je paternalisticky, ale jako správce společného majetku, do kterého všichni občané zodpovědně přispívají,a uplatňují tak svá práva a jsou solidární.

Nové volební právo

K pochopení tohoto návrhu je potřeba zaměřitse na dva klíčové body volebního procesu:

1. Na seznam kandidátů nebo nominace kandidátů, to znamená na způsob, jakým se určuje, kteří občané budou moci býti voliči voleni jako jejich zástupci na post delegáta nebo poslance.

2. Na volby. Dříve než budete analyzovat náš návrh a zaujmete k němu stanovisko, doporučujeme vám, abyste si prostudovali současné volební právo, pokud jeho uspořádání neznáte.

Podle současného zákona jsou kandidáti na delegáty do Komunálních shromáždění (rady, zastupitelstva) „Poder Popular“ nominováni tak, že voliči na veřejných shromážděních v příslušném obvodu odevzdají svůj hlas. Nicméně kandidáti na delegáty do Provinčních shromáždění a kandidáti na poslance do Národního shromáždění „Poder Popular“ jsou nominováni příslušnou Komunální nominační komisí, která zároveň obdrží návrhy od Národní a Provinčních nominačních komisí. Voliči se tak podlesoučasného zákona nepodílejí na přímé nominaci kandidátů na delegáty do Provinčních shromáždění, ani na nominaci kandidátů na poslance do Národního shromáždění „Poder Popular“. Kromě toho na post poslance Národního shromáždění „Poder Popular“ je vždy nominován pouze jeden kandidát. Tak například, máli jeden samosprávný celek pět poslanců v Národním shromáždění „Poder Popular“, objeví se na hlasovacím lístku pouze pět kandidátů a každý volič může hlasovat pro jednoho z nich, pro některé, pro žádného nebo pro všech pět. Voliči si nemohou zvolit svých pět poslanců výběrem z většího počtu kandidátů.

Ve volbách delegátů do Komunálního shromáždění voliči v každém obvodu volí jednoho delegáta z několika kandidátů, kteří se ucházejí o pozici delegáta v dané oblasti.

Co je obsahem podávané petice?

– Požadavek, aby delegáti do Komunálních shromáždění, kandidáti na delegáty do Provinčních shromáždění a kandidáti na poslance do Národního shromáždění byli nominováni a vybíráni výhradně přímo voliči příslušných obvodů pomocí podpisů na jejich podporu bez jakýchkoliv zprostředkovatelů.

– Dále požadavek možnosti kandidovat více kandidátů na post delegáta do Provinčního shromáždění a na post poslance do Národního shromáždění, což by znamenalo pro voliče každého obvodu možnost volby preferovaného kandidáta z několika, tedy možnost, kterou současný zákon nenabízí.

– Pravidlo, aby voliči každého volebního obvodu volili pouze jednoho svého delegáta pro Komunální shromáždění, jednoho svého delegáta do Provinčního shromáždění a jednoho svého poslance do Národního shromáždění „Poder Popular“ proto, aby každý zvolený jednotlivec byl zodpovědný těm voličům, které zastupuje.

– Možnost svobodného shromažďování v demokratických shromážděních voličů samých i nominovaných kandidátů na delegáty a poslance s voliči,a to bez jakéhokoliv zprostředkovatele či dohledu, při zachování pořádku a se souhlasem voličů. Stejně tak jde o možnost využívat všech komunikačních médií, jež jsou považována za státní majetek, a proto by měla sloužit všem občanům, kteří uplatňují svobodu projevu.

– Přijetím této petice pokročíme k demokratickému systému, k jehož základním pilířům patří i občanská spoluúčast na výběru zástupců,a tím i podíl na rozhodování „Poder Popular“.

 

(3) Občanská petice

Podpořeni svými ústavními právy

My, kteří jsme podepsali tento text, žádáme Národní shromáždění, aby předložilo lidu k hlasování každý z následujících pěti návrhů,a to prostřednictvím referenda:

1.a. Žádáme o realizaci potřebných změn v zákonech k tomu, aby občanům bylo zaručeno následující, přičemž bude chráněno obecné dobro a respektována univerzálně uznávaná lidská práva a lidská důstojnost:

1.a.1. Právo na svobodné shromažďování podle zájmů a názorů tak, aby bylo možno legálně zakládat sdružení a organizace společenské, politické, ekonomické, kulturní, odborové, studentské, náboženské, humanitární a jiného rázu, a tím respektovat princip plurality a různorodosti názorů vyskytujících se ve společnosti.

1.a.2. Právo na svobodu projevu a tisku tak, aby lidé, individuálně nebo ve skupinách, mohli vyjadřovat své myšlenky, víru a názory prostřednictvím mluveného a psaného slova v jakémkoliv médiu.

1.b. Zákony, které zaručí tato práva, musí vstoupit v platnost nejpozději šedesát dní po realizaci referenda.

2.a. Žádáme o udělení amnestie všem, kteří byli zadrženi, stíháni sankcemi a uvězněni z politických důvodů a nezúčastnili se přitom činů ohrožujících životy druhých osob. Tento zákon o amnestii musí vstoupit v platnost nejpozději třicet dní po realizaci referenda.

3.a. Žádáme o realizaci potřebných změn v zákonech k tomu, aby občanům byla zaručena práva na zakládání soukromých podniků, jak jednotlivými subjekty, tak družstvy, k vykonávání ekonomických aktivit, které mohou mít charakter produkce nebo služeb, a pro fungování těchto podniků, aby bylo možné uzavírat smlouvy mezi pracovníky a podniky, a to za spravedlivých podmínek, za kterých nikdo nemůže obdržet příjmy pocházející z vykořisťování práce někoho jiného.

Tyto nové zákony zároveňmusí zaručit, že budou respektována práva pracujících a občanů a zájmy společnosti. Tyto nové zákony musí vstoupit v platnost nejpozději šedesát dní po realizaci tohoto referenda.

4.a. Žádáme o změnu volebního zákona tak, aby nové znění zaručilo:

4.a.1. Vymezení volebních obvodů ke zvolení delegátů obecních zastupitelstev, delegátů provinčních zastupitelstev a poslanců Národního shromáždění.

4.a.2.1. Aby každý z vymezených volebních obvodů pro komunální volby přímým hlasem svých voličů zvolil delegáta do obecního zastupitelstva. Každý volič bude moci hlasovat pro jednoho kandidáta na delegáta.

4.a.2.2. Aby každý z vymezených volebních obvodů pro provinční volby přímým hlasem svých voličů zvolil delegáta do provinčního zastupitelstva. Každý volič bude moci hlasovat pro jednoho kandidáta na delegáta.

4.a.2.3. Aby každý z vymezených volebních obvodů pro národní volby přímým hlasem svých voličů zvolil poslance do Národního shromáždění. Každý volič bude moci hlasovat pro jednoho kandidáta na poslance.

4.a.3. Aby občané byli nominováni za kandidáty na zastupitele do obecních a provinčních zastupitelstev a za kandidáty na poslance do Národního shromáždění pouze a přímo prostřednictvím podpisů vyjadřujících podporu od voličů z příslušného volebního obvodu v souladu s podmínkami uvedenými v bodech 4.a.4, 4.a.4.1, 4.a.4.2 a 4.a.4.3 této petice.

4.a.4. Aby potřebnými a postačujícími podmínkami k nominaci občana za kandidáta bylo:

4.a.4.1. Splnění podmínek uvedených ve článcích 131, 132 a 133 Ústavy republiky, podle kterých občan má právo volit a být zvolen.

4.a.4.2. Předložení podpisů podporujících jeho kandidaturu nejméně 5% voličů obvodu, který chce reprezentovat, příslušným autoritám nejpozději třicet dní před volbami. Každý jednotlivý volič takto bude moci podpořit aspiranta na kandidáta na delegáta obecního a provinčního zastupitelstva a aspiranta na kandidáta na poslance do Národního shromáždění.

4.a.4.3. Mít bydliště v příslušném obvodu, pokud si přeje kandidovat na delegáta obecního zastupitelstva, mít bydliště v příslušné provincii, pokud si přeje kandidovat na delegáta provinčního zastupitelstva a mít bydliště v zemi, pokud si přeje kandidovat na poslance národního shromáždění. Aby mohl být kandidátem, bude muset v každém případě bydlet v zemi nejméně rok před konáním voleb.

4.a.5. Aby voliči, aspiranti na kandidáty a kandidáti měli právo scházet se při schůzích, při respektování veřejného pořádku, k vykládání svých návrhů a názorů. Všichni kandidáti budou mít nárok na přiměřené užití médií.

4.b. Nový volební zákon se zde uvedeným obsahem musí vstoupit v platnost nejpozději šedesát dní po realizaci tohoto referenda.

5. Žádáme, aby se všeobecné volby konaly v termínu od 270 do 365 dnů po realizaci tohoto referenda.

Část (1) a (2) přeložila Alice Svobodová podle anglické verze, kterou naleznete na adrese http://www.puenteinfocubamiami.org/varela_project_003.htm

Část (3) přeložila Lisa Fikejzová ze španělského originálu, který naleznete tamtéž.