Pro homine / Zázraky/divy: Záchranné eventuality Pravdy

Číslo

České slovo „zázrak“ neznamená to, co je za zrakem, to co je našemu zraku nepřístupné, nýbrž to, co je před zrakem, to co se „zračí“. Výraz „div“ nemá nic společného s díváním, nýbrž s podivem nebo s údivem. Jsou chvíle v životě, kdy se můžeme přesvědčit o tom, o čem bychom byli traumaticky na pochybách. Jako lidé žijeme vírou. I lidé nesdílející nějaké náboženství mají své přesvědčení a výhledy, jež jim umožňují smysluplně žít. Věřící i ideologicky volní potřebují čas od času posilu v silném prožitku, který jim přiblíží útěšnou a záchrannou budoucnost. Zázrak upírá náš životní pohled k tomu, co je naprosto nové, takže nás vyrve z ničivých sil nesmyslna, životního ponura a rozleptávajícího marna. Zázraky (divy) jsou podle osvíceného badatele Daňka eventuality, možnosti a příležitosti, které nám ODJINUD (Lévinas) nabízí přelaskavě k nám obrácené Boží TY (Buber). Ježíš chodil po moři, to nebyl vnější zázrak, nýbrž uplatnění možnosti „být nad“, popřít abstraktně to „logické“, v pravidelném opakování uspávající a umořující. Hebrejci prošli mořem, jež bylo symbolem smrtícího chaosu. Enoch a Elijáš vstoupili na nebe, aniž by zemřeli. Elíša křísil mrtvé. Ježíš uzdravoval invalidní lidské bytosti. Sám vstal z mrtvých. Ač tělesný a umučený, žije víc než kdy předtím, a jeho život roste do Božího nekonečna.

1. První smlouva má několik výrazů pro zázraky a divy, ale hlavně tyto dva: mófet a ‘ót, Druhá smlouva teras a sémeion. Mófet a teras ukazují do nadpřirozena a zázračna, ‘ót a sémeion vyznačují znamení, tedy to, co ukazuje před sebe – do budoucna pravdy a milosrdenství.

Mnoho biblických zázraků je zatraktivnění kultických úkonů, např. věštění z jater (Egypt) nebo obcházení klatého místa (Jericho). Ale za těmito úkony a obřady tkví zvěst: nic nemůže zastavit Pravdu, která přispěchala na radikální pomoc.

2. Všechna znamení (zjevná i skrytá) vyjevují stvořenost (hebr. bára) lidí a jejich světa, včetně celého kosmu. Z původního Nicu stvořil Bůh (Gn 1) krásné lidi, věci a záležitosti. Zázraky a divy nás uvádějí do tajemství Boží tvořivosti, kterou má člověk směle napodobovat (tak C. Tresmontant). V tom má být člověk „Boží obraz“, „jako Bůh“. Novozákonně pověděno: všechny jevy, pochopitelné i mysteriózní, připomínají že Království pravdy a lásky je skoro nadosah. Země a vesmír, v němž je uložena, jsou náčrtem nové skutečnosti blízkého budoucna (Zjevení Janovo).

3. V našem stále ještě velmi zmrzačeném světě vstupují do první linie bitvy o zcela nové (srov. důrazy L. Hejdánka) divy uzdravování: kulhaví dobře chodí, slepí vidí jako orli, choří v srdci se cítí blaze, viny jsou odpuštěny a dosud skryté nebo skrývané záměry Pravdy Boží čisté se hlásí jako eventuality uskutečnitelných možností, které čekají jako děcko v břiše matky.