Pro homine 2012 / Moudrost a řád světa

Číslo

Nejedno náboženství vytvořilo představu světového řádu, jakéhosi vnitřního principu bytí. V Egyptě tuto funkci plnila maat, u Sumerů me, v akkadské Mezopotámii parsu, v řeckém myšlení logos, v hinduismu rta či dharma, v konfucianismu li, v taoismu tao atd. Obdobnou představu lze jistě hledat i v biblické, zejména staroizraelské tradici. Skutečností ovšem je, že žádného významového protějšku pojmu „řád“ (hebrejsky chuqqá , mišpát, érek apod.) není ve Starém zákoně užíváno k označení takovéhoto ústrojného principu všehomíra.

Přesto se zdá, že i v biblické tradici danému pojmu jeden termín odpovídal: oním horkým kandidátem je podstatné jméno „moudrost“ (hebrejsky chochma, řecky sofia). Přinejmenším v pozdějších dobách se z něj stává vpravdě ústrojný princip stvořeného světa, nefalšovaný kosmický řád. Výmluvně o tom svědčí výroky typu: „Skrze moudrost založil Hospodin zemi, nebesa upevnil rozumností“ ( 3,19), „Hospodin sám stvořil moudrost…, vlil ji do všeho, co vytvořil“ (Sír 1,9) či „S tebou (Bože) je moudrost, která zná tvoje díla a byla při tom, když jsi stvořil svět. Ona ví, co se líbí tvým očím a co je správné podle tvých přikázání“ (Mdr 9,9).

Aby se existence člověka stala smysluplnou, je třeba, obecně řečeno, aby byla uvedena do souladu s kosmickým řádem. Aby byla „uspořádána“. A co je v biblické, stejně jako mimobiblické tradici prostředkem, jímž může být takovéto „(u)spořádanosti“ (řecky eukosmia) dosaženo? Také moudrost! V podání Starého i Nového zákona jsme tedy svědky zvláštního souběhu: chochma, resp. sofia je nejen označením pro ústrojný princip všehomíra, nýbrž i pro člověku darovanou schopnost s ním souznít.

V mnoha jazycích se přitom výrazu „moudrost“ původně užívalo ve významu „dovednost“, „obratnost“ (srov. sumerské namkuzu, akkadské némequ, latinské sapientia atd.). A výjimku nečiní ani hebrejské chochma či řecké sofia. I v náboženských souvislostech lze proto „moudrost“ chápat jako dovedné bytí, jako osvojení si skutečného savoir vivre. Jako teoretické i praktické pronikání do souvislostí, které existují mezi životem jednotlivce a chodem světa. Specificky biblický rozměr tohoto úsilí pak ve zkratce vystihuje vyznavačské ztotožnění moudrosti s „bázní Hospodinovou“ (hebrejsky jirat adonaj): „Hle, bát se Panovníka to je moudrost, vystříhat se zlého, toť rozumnost“ (Jb 28,28; srov. Ž 111,10; Př 1,7; 9,10).

V některých starozákonních a intertestamentárních textech mohla být chochma, resp. sofia dokonce zosobněna v alegorickou, nadlidskou a nadsvětní postavu (srov.  8 9; Sír 24,3 22; Mdr 7,22 8,1; atd.). V určitých případech přejímala i atributy neizraelských bohyní. Kupříkladu kniha Přísloví evokuje obraz Moudrosti, která v pravici drží život (doslova „dlouhověkost“) a v levici bohatství a slávu ( 3,16). Takovéto zpodobení přitom odpovídá ikonografii egyptské bohyně řádu a moudrosti Maat. Alegorizovaná „Paní Moudrost“ navíc mohla být stavěna do protikladu k jiným personifikacím, k „Paní Hlouposti“ z  9 a především k „Cizí Paní“ z  7, které zákeřně odlákávají z Hospodinových cest. Na rozdíl od nich však Moudrost Boží nechtěla Pánu Izraele konkurovat: její ambicí bylo hrát roli výkladového klíče k Tóře a Prorokům, zatímco by Zákon s Neviim osvětlovaly látky sapienciální.