Ad Bože, chraň nás před lidovci

Číslo

(Protestant 3/96)

Br. Tomáš Trusina zřejmě usoudil, že nastala vhodná doba k zahájení předvolební agitace. Učinil tak svým neomaleným útokem proti KDU-ČSL v citovaném článku „Bože, chraň nás před lidovci“. Tedy nikoliv před stranami s naprostou ateistickou většinou (často manifestačně proklamovanou), ale právě před stranou, která má ve svém programu jakési křesťanské zásady a jako jediná politická strana (vedle nepatrné DEU) nepouští do svých řad bývalé komunisty. Ale to pro br. Trusinu není směrodatné. Stačí jeden kontroverzní návrh jediného poslance, aby byla odsouzena celá strana se všemi jejími politiky.

Ptám se bratra Trusiny, jakým právem označuje tyto politiky jako „tak zvané křesťanské“. Je br. Trusinovi známo, že např. tito politici mají své rodiny v pořádku, že žijí bez skandálů a milostných afér, že v regionech, kde je více jejich preferencí, je méně kriminality a rozvodovosti? A že je to statisticky dokázáno? Nevadí mu snad ony nejrůznější „Čermákovsko-Mackovské“ mafie, úmyslné zadržování ukradeného majetku, aby mohl být (jak trefně poznamenal L. Vaculík) předán těm „věrným“, neschopnost vypořádat se s pouliční pornografií a prostitucí, oblbování národa soustavným násilím, brutalitou a sexem ve sdělovacích prostředcích, zabíjení nenarozených…?

Ujišťuji br. Trusinu z vlastní zkušenosti, že řešení právě těchto „moderních problémů“ je soustavně, i na komunální úrovni, blokováno neochotou druhých „občanských“ stran. Vzpomínám ještě na hysterické výlevy br. Hübnera v Kj před prvními volbami, kdy tento dobrý člověk trnul hrůzou před novou „totalitou“, tentokrát „černou“, a zapřísahal křesťany, aby volili raději všechny jiné strany, jen tu lidovou nikoliv. Tedy lépe ateisty než katolíky. Obávám se, že v našich evangelických řadách přežívá jakási nezdravá středověká averze.

JUDr Ing. Jaromír Ráb

 

Milý bratře doktore,

že předvolební propaganda nebyla mým, ale je vaším záměrem, vyplyne už z pouhého srovnání textů – zatímco já se věnuji volbám v jedné větě, vy se v jedné větě věnujete tématu mého článku a ve všech dalších popularizujete svou stranu. Jestliže vám tedy poskytujeme prostor k bezplatné inzerci, dovolte mi ještě krátkou repliku.

Jako křesťan mám právo, ba povinnost být na „křesťanskou stranu“ náročnější než na ostatní – už proto, že zaštiťujíc se křesťanstvím, mluví tak trochu za mě, ať chci či nechci. Právě z toho důvodu cítím též potřebu se kriticky vyjádřit k těm politickým krokům, které pokládám za nekřesťanské. Kritizovaný návrh (který sám označujete za kontroverzní) mi pro KDU-ČSL bohužel připadá symptomatický, nikoli okrajový.

Že nějaký politik žije spořádaně, nedokazuje ještě jeho křesťanskost. Od křesťanského politika čekám, že bolestné problémy společnosti bude nahlížet a řešit bez vypočítavosti, nepopulisticky. Jako volič a křesťan za křesťanskou politiku v současném Česku pokládám např. hlasitý odpor volání po trestu smrti, iniciativní řešení problémů přeplněných kriminálů, jednoznačné protiskinské a proromské nasazení atd. Témat nabízí naše rozbolavělá a cynická společnost víc než dost.

A nakonec – čtyřicet let v Národní frontě stačí, není už potřeba pouštět do strany bývalé komunisty.