Pro homine 2013 / Štědrost a lakota jako atributy spravedlnosti

Číslo

Když se Elífaz Témanský snaží dopídit příčiny Jóbova utrpení, vmete mu do tváře obvinění: „Bezdůvodně jsi bral zástavu od bratří, svlékal jsi z nich šat a nechával je nahé, znaveného neosvěžils vodou, hladovému odepřel jsi chleba.“ (Jb 22,6n) Přestože se jeho očerňování spravedlivého trpícího ukáže jako liché, jedno je z něj zřejmé: být skoupý vůči potřebným znamená obtěžkat se vinou. Tomu bez váhání přitaká celá biblická zvěst. Podobně i v novozákonním podobenství o ovcích a kozlech (Mt 25,31–46) zaznívá Ježíšův nekompromisní odsudek těm, kdo nenakrmili hladové, nenapojili žíznivé, nepřijali pocestné, neoblékli nahé, nebyli solidární s vězněnými.

Naopak štědrost a pohostinnost patřily do mravního kodexu všech civilizací a náboženských kultur starověkého Předního východu a Egypta. Když se kupříkladu podle egyptských představ o posledních věcech člověka ocitla duše zemřelého před božským soudním tribunálem, který rozhodoval o jejím dalším osudu, měla podle rady tzv. Knih mrtvých pronést následující chvalořeč na sebe samu: „Uspokojil jsem boha tím, co miluje … Dal jsem chleba hladovému, vodu žíznivému, šaty nahému, člun tomu, kdo žádný neměl.“

Je-li stěžejním ideálem veškerého, nejen biblického, mudrosloví zápas o spravedlnost v životě jednotlivce i celé společnosti, pak mezi její základní atributy patří právě štědrost. „Spravedlivý dává a nešetří,“ konstatuje prostě kniha Přísloví ( 21,26). A na jiném místě též zdůvodňuje, proč tomu tak je: ten, „kdo se nad nuzným slitovává“, totiž „půjčuje Hospodinu“ ( 19,7). V témž duchu pak ujišťuje v již výše zmiňovaném podobenství své žáky i Mistr z Nazaretu: „Cokoliv jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných bratří, mně jste učinili“ (Mt 25,40). Kdo dokáže nezištně dávat, ten se v potřebném bližním setkává se samotným Bohem. I bez mystického zanícení a rozjímavého ponoru do zákoutí vlastního nitra.

Tytéž zákonitosti platí nejen pro vztahování se jednoho člověka k druhému, nýbrž i pro hospodaření ve velkém. Slova „spravedlivý dává a nešetří“ jsou tak výzvou i pro mocné věku tohoto: „Král zajistí zemi právem, ale kdo ji vydírá daněmi, pustoší ji.“ ( 29,4; srov. 11,26; 28,15)

Zejména starozákonní kniha Přísloví se pak pokouší člověka ke štědrosti i motivovat. Ujišťuje ho zaslíbením, že ten, „kdo hledí vlídným okem, bude požehnán, neboť dal ze svého chleba nuznému.“ ( 22,9) Lakota však na požehnání, coby Hospodinův dar, nemá nárok. Ba, naopak: „Kdo dává chudému, nebude mít nedostatek, ale kdo dělá, že nevidí, sklidí hojnost kleteb.“ ( 28,27) Přitom všem tedy navíc není třeba se bát, že by štědrá ruka dárce přivedla na mizinu. Jinými slovy vyjadřuje jednostejnou naději i další biblické rčení: „Někdo rozdává a přibývá mu stále, kdežto ten, kdo je skoupý, mívá nedostatek.“ ( 11,24) Paradox? Jistě. Ne nepodobný tomu, který ve slabosti nesení kříže umí zahlédat podivuhodnou moc a sílu velikonočního vysvobození.