PRO HOMINE 2009 / SVĚDOMÍ jako citlivá tykadla víry

Číslo

Aktuální slovníček biblických pojmů

Potíž je v tom, že široký, imanentním jódem nasáklý prořecký (helénistický) pojem svědomí hebrejské myšlení Starého zákona vlastně nezná. Zčásti odpovídajícím pojmem je v zóně starozákonní tradice pojem léb = srdce, smysl, mínění, rozum, svědomí jako sídlo myšlení, rozumu, představ, moudrosti, citů, vnitřního života (tak B. Pípal, Hebrejsko-český slovník ke Starému zákonu). Dosti četně se používá pojmu svědomí v Novém zákoně výrazem syneidésis – vědomí, svědomí; tomu odpovídá latinské slovo conscientia – vědomí, spoluvědomí, svědomí dobré nebo špatné; svědomí znal latinský antický svět jako „velikou sílu“ (magna vis est conscientiae). Zatímco Sókrates doporučoval výraz daimonion – vnitřní hlas, který člověku říká, co nemá dělat, řecké syneidésis je jakési obecné vědomí správného i nesprávného jednání. Podle polemické argumentace Pavlovy mají i pohané ve svých srdcích „napsáno“ to, co říká Židovi Tóra: jejich úvahy (logismoi) je obviňují nebo hájí (Ř 2,14–16). Přesto i na takto instruované pohany dopadne Boží soud. V Novém zákoně je svědomím jistota, že v těžkých životních krizích (pronásledování) jim bude dáno, co mají mluvit (Mt 10,19). Také Pavel zná svědomí ve smyslu, že si ničeho nepatřičného není vědom (1K 4,4). Novozákonní křesťané řecký pojem svědomí judaizovali. Věřící člověk může čirou vírou dostat pokyn, nebo výstrahu. Máš se stávat svědomím jiného (konkrétního) člověka.

Tvůj spolubratr se stává tvým svědomím. Rozhoduje tvá víra, její citlivost, nejen ostrost.

1. Je tvá víra dost pružná, citlivá a odpovědná, aby prosvítila zapeklitosti tvé situace nebo situace obecnější? Stává se ti tvá víra svědomím sebe sama nebo jiných lidí?

2. Je tvé svědomí kon-taktní (má ono „syn“, „con“), není uzavřeno samo do sebe, sboru, církve, není tu tato „inkurvace“? Vidíš ze svých oken, nemáš dvéře na petlici? I děti víry mohou sjíždět navzdory korektní zbožnosti do hřejivého pekla.

3. Usilujeme o to, abychom se stávali svědomím svého národa či nově nabytého evropanství?

4. Nevynalezli jsme opiáty, které umlčují signály přítomného Božího soudu? Nezteřelo naše veřejné svědomí?

5. Kde bylo svědomí učitelů evangelické fakulty, když se rozhodli potrestat studenta Tydlitáta za to, že se veřejně pomodlil za uvězněného Sváťu Karáska?