PRO HOMINE 2007 / Zákon – souhrn norem a ukazatel cest

Číslo

AKTUÁLNÍ SLOVNÍČEK BIBLICKÝCH POJMŮ

Zákon (hebr. tórá, řec. nomos, lat. lex) chápeme někdy jako právní soubor zákonných norem a opatření. Tušíme však, že tato aplikace se vůbec nehodí na Bibli – Starý a Nový zákon. Napsal jsem kdesi, že Starý zákon není ani starý ani zákon. Všechno je jinak. Hebrejský výraz tórá se odvozuje od kořene j-r-h = učit, radit, vést, ukázat, kudy a kam vede cesta. Původní význam odkazuje ke kultické praxi losování; vrháním losů získávali staří Izraelci ve své svatyni konkrétní radu: ano, nebo ne. Boží rada „učila“ tomu, co je správné; nejdříve toliko ústně, později v písemně fixované formě; o písemném tvaru tóry věděl už prorok Ozeáš (8,2). Původně kněžské rady kultického, právního a mravního charakteru přerostly do principiálního normosloví. Poexilním Judejcům přinesl Zákon – tóru v podobě kázání „otec znovu navrácené vlasti“ Ezdráš (Neh 8,8). Zákon daroval zbožným duším mnoho podob věrnosti Bohu jakožto Bohu, který zůstává věrný jim, a stále. Zbožnost tóry se zrcadlí ve vší barevnosti víry i v deuterokanonických knihách (Tóbit a Knihy makabejské). Mnohostrannost tóry prakticky zúročovaly alegorizující výklady (midráše) a ovšem talmud ve všech svých částech. Zákon nebyl Božímu lidu břemenem, nýbrž veselou radostí (Ž 1,119 aj.) Stavěl-li Pavel zákon proti evangeliu a Boží milosti, měl na mysli zákon ochuzený o některé důležité prvky tóry. Kázání na hoře prokazuje Ježíšovu věrnost tóře a odkazu s ní spojenému: ani čárka nepřijde nazmar (Mt 5,18). Ale Boží slunce svítí nejen dobrým, nýbrž i zlým (Mt 5,45). Evangelium bez poslušnosti Božích příkazů nevoní, nýbrž zapáchá „lacinou milostí“.

1. Zákon je klenotnicí rad pro lidi hledající dobrou cestu životem.

2. Evangelium není protikladem Zákona, nýbrž jeho vyzněním.

3. Proto je evangelium nejen laskavě vstřícné, nýbrž i náročné; předpokládá „hojnější spravedlnost“ než u církevníků, byť uvědomělých, nebo u ateisticky laděných humanistů (Mt 5,20). Zákon má vůni evangelia, evangelium může mít strohost Zákona.

4. Židé jsou naši starší bratři. Proto musíme pronikavěji promýšlet vztah Zákona k evangeliu. Protitórická christologie je zpotvoření Boží věci ve světě.

5. Žádné velké mazlení s New Age a různými náboženskými, a možná i politickými všesmířlivci. Křesťan vnáší do světa desatero Božích příkazů – jako milostný dárek. Chutnej tu hořkost, až ti zesládne.