Pravdy každému přejte 7/2002

Číslo

Dokumenty českých dějin

T. G. Masaryk: Světová revoluce

Pokládal jsem naši samostatnost za možnou, jestliže, jak to žádal Havlíček, budeme mravně zachovalí, k obraně své svobody vždycky odhodlaní, jestliže budeme mít dostatek politického rozhledu k rozumné a poctivé politice uvnitř i navenek, získáme-li v Evropě sympatie a konečně, bude-li v Evropě posílena demokracie. …

Demokracie… vyplývá z celého názoru na svět a na život, názoru nového, … Lidé nesnadno tvoří nové, … analogie… vede velikou většinu lidí v praxi i v teorii, nikoli tvůrčí rozum…

Demokracie ještě nikde není důsledně uskutečněna, všechny demokratické státy jsou posud jen pokusem o demokracii. … Demokracie je stálým úsilím o politickou výchovu a výchovu občanstva vůbec. Výchova je však do značné míry sebevýchovou…

Pravá demokracie nebude jen politická, nýbrž také hospodářská a sociální… Tak zvaný kapitalismus není tolik pochybený svou výrobou, jako tím, že lidé nevyrábějící a dokonce nepracující mohou si nezaslouženě osvojovat výtěžky poctivé a úsilné práce. …

V přeceňování státní organisace, hmotného a hospodářského základu státu a společnosti, zapomíná se snadno na to, že vždy a všude společnost spočívala a spočívá také na ideách a ideálech, na mravnosti a názoru na svět. … Bez všeobecného uznání mravních základů státu a politiky nelze spravovat žádný stát, žádnou organisaci společenskou, neudrží se žádný stát, jenž porušuje všelidské základy mravnosti.

Stát a zákon čerpají svou autoritu z všeobecného souhlasu občanů v hlavních názorech na život a na svět….

Ježíš, ne Caesar, toť smysl našich dějin a demokracie.

(1925)

ZA SVOBODU, DO NOVÉ ČESKOSLOVENSKÉ REPUBLIKY

Demokratickému individualismu náleží budoucnost, jen v něm je životadárný základ demokracie, která potřebuje osobností, … vyžaduje, aby každý občan se stal osobností, činným nositelem demokratického řádu. …

Proč tedy demokracii? … Je to jediný způsob vlády vedený lidskostí, jediný, který je důstojný moderního člověka. Vzdát se jí, znamená… prohlásit, že dospělý Evropan dvacátého věku nerozumí natolik svým záležitostem, aby směl mít vliv na veřejné věci. Kdo se toho vzdá, prohlašuje, že se neumí a nechce starat o sebe, že je lépe, stará-li se o něho někdo jiný. Že neumí a nechce myslit, že je lépe, myslí-li za něho někdo jiný. Že neumí samostatně jednat, že je lépe, jedná-li za něj někdo jiný, že neumí a nechce být svoboden, protože svoboda mu škodí. Že je buď tak moudrý, aby jen poroučel, anebo tak hloupý, aby jen poslouchal. Jak zbabělé je toto zřeknutí se všeho, co poslední staletí přinesla nejcennějšího. …

Program demokracie, … bude se rozvíjet sám dál. … nikdy nebude něčím hotovým, statickým, zajištěným …

Že tedy vnáší neklid? Snad, ale neklid tvořivý, onu svatou nespokojenost, která míří vždy dál a výš. Všechno ostatní, zejména násilné zastavení vývoje v diktatuře, je hniloba stojatých vod. …

Demokracie… musí stupňovat svou účinnost a výkonnost, ale nesmí po tak trpkých zkušenostech obětovat svobodu člověka naivnímu a primitivnímu modlářství totalitního státu. …

(Jaro 1941, program odbojové organisace PVVZ za redakce doc. Josefa Fischera)