Bohoslužby na výročí sametové revoluce
Čtení: Genesis 18,16–33 Text: Matouš 5,10
Čtení: Abrahamovi a Sáře je oznámeno, že budou mít syna. Oba manželé zprávu přijímají s rozpustilostí a veselím. Následně se scéna dokonale proměňuje. Hospodin ohlašuje svůj soud: Genesis 18,16–33
Píseň: Nejprve zpívané Kázání o zkáze Sodomy a Gomory (Svítá 383)
Kázání – text Mt 5,10
Blaze těm, kdo jsou pronásledováni pro spravedlnost, neboť jejich je království nebeské.
Ano, jejich je království! Svým současníkům Ježíš říká jasně: Království nebeské je mezi vámi. Ježíš nenabízí život nebo smrt, nemluví o bohatství, věhlasu, mamonu, požitcích, úspěchu, či co ještě, ale o království nebeském. Blahoslavenství pro spravedlivé.
Vracím nás do roku 1979, dva roky po vzniku Charty 77. Probíhá proces s VONSem (Výborem na obranu nespravedlivě stíhaných). Neměli ti souzení po zuřivé reakci režimu na vznik Charty strach ze založení další výrazné iniciativy? Zažil jsem některé signatáře zblízka. Ale ano, měli strach. Avšak jak demonstrativně vydal počet profesor Jan Patočka: „Jsou hodnoty, pro které stojí za to trpět.“ Dodávám: Držet je. Vytrvat!
K úzkostem a strachu je dobré si povšimnout, jak nesčetněkrát zaznívá v Bibli „Neboj se!“
Mezi deseti souzenými a odsouzenými z VONSu si připomínám tři z nich.
První je Otka Bednářová. V závěrečné obhajobě říká: Nemohu si dovolit opakovat svou pomýlenost a přitakat systému, který zradil mé (komunistické) ideály.
Druhým byl Petr Uhl. Byl nanovo souzen a znovu uvězněn. Ve vězení se věnoval samostudiu práva. Petr dokázal soudu jasně zneužití platných právních norem a absurditu celého procesu. Dodám, že stejně jako Charta 77 i její výhonek VONS nabízeli pomocnou ruku k nápravě a návratu práva. Nechtěli rozvracet, ale nastolit, uvést do života.
Třetí souzený byl Václav Havel: Poukazuje na Patočkovy hodnoty, které není možné opomíjet. Je konec předstírání. Ne, nemohu, nemůžeme jinak…
O deset let později při vyvrcholení velkých shromáždění v listopadu ’89 je Václav Havel vystrčen přáteli na balkon na Václavském náměstí a nepřipraven dramaticky vyhrkne: „Pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí.“ Václavu Havlovi zvláště záleželo na každém slovu. To je trvalý úkol pro nás všechny.
A dnes? Mnozí z těch, kteří k nám promlouvají, bezuzdně lžou, napořád a s gustem. To je právo každého?? Včerejší obhájci lidských práv jsou označeni za „pravdoláskaře“. Směšní a odbytí??
Jak je to tedy s tou pravdou a láskou? Jak je to se slovem, které zazní, překvapí a zaskočí? Jak se postavit za to, co platí a co neplatí? Co má platit? Co má hlasitě zaznít a vázat? Co je pravé a spravedlivé? Co se nedá obejít?
Co mají naši tři z Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných společného s Abrahamem?
Abraham se chtěl zastat nespravedlivě stíhaných v Sodomě. Nebyl on nedeklarovaným členem VONSu? Postavil se sám proti establišmentu, proti Hospodinu, přímým slovem: „Co když v Sodomě, Hospodine, najdeš spravedlnosti oddané?“ A podívejme se, není odsouzen. Nedostal pět let kriminálu. Vychází mu to.
A přece neuspěje. Spravedliví nejsou nalezeni, byť o ně sám Hospodin stál. To je ten rozdíl, porovnáme-li na jedné straně VONS a tehdejší režim a Abrahama a Hospodina na druhé.
Abraham se sveřepě dohadoval. A Hospodin Abrahamovu troufalou víru prohlásil za spravedlnost.
Jenomže následně se ukázalo, že bezmezná trpělivost nebeského Otce není bezzubá. Sodoma byla postižena.
Abrahamova spravedlnost a naše lidské spravedlnosti jsou vázány na Dárce spravedlnosti. Spravedlnost se stává svorníkem toho, co pro nás znamenají pravda a láska. Nezapomeňme rozehrávat tyto tři velké nepředmětné hodnoty. Stvořitel nás jimi obdarovává. Usiluje o to vysvobodit nás ze sevření bezradnosti a pocitu marnosti nad tím, kam spějeme. Ano, „blahoslavení jsou ti, kteří jsou pronásledováni pro spravedlnost, neboť jejich je království nebeské.“ Amen
Píseň: K hledačství nás vyzývá píseň Vstaň a pojď hledat tu zem (Svítá 379)
Martin ve zdi 17. 11. 2023