Hutně a chutně 9/2016

Číslo

Karvinský Jacques – tak nazvaly Lidové noviny senátorského kandidáta, proděkana ETF UK Jakuba Trojana.

Drtivé kritice podrobil a jako neodbornou apologii odmítl knihu Jiřího Bílého Jezuita Antonín Koniáš v Národní 9 historik Martin Nodl. „Na rozdíl od Sedlákových nebo Kalistových hluboce konfesně zaujatých interpretací, které v české katolicky orientované historiografii představují zřetelný vrchol, je Bílého způsob historické reflexe povrchní, schematický a nepřijatelný… Více než zarážející je i autorův jazyk, občas archaizovaně předlistopadový, téměř na každé straně zcela odporující odbornému stylu… Naprosto nepochopitelné jsou některé autorovy interpretace, plné nepochopení historické reality… tento přístup zásadně odporuje smyslu historikova řemesla… Nejsmutnější na celé knize je skutečnost, že mohla být napsána hned několika mnohem fundovanějšími a vlastním výzkumem lépe připravenými historiky – i literárními.“ Dodejme, že Koniášův apologet Jiří Bílý vyučuje na pražské Pedagogické fakultě.

Teologický sborník 3/96 uveřejnil rozhovor s profesorem ETF UK Pavlem Filipim nad jeho knihou Křesťanstvo (CDK, Brno 1996). „Nositelem ekumenického pokroku nejsou ekumeničtí stratégové, nýbrž Boží lid ve vesnicích, městech, v malých společenstvích, v teologických týmech, v rodinách. Tam vznikají duchovní reality, jež generálové posléze vezmou na vědomí. Anebo nevezmou a budou dál kreslit své opatrné mapy, aby se nikoho nedotkli, ale Boží lid bude již někde jinde,“ řekl o ekumenismu.

Filipiho knihu Křesťanstvo recenzoval v Teologických textech 3/96 (vydává katolické nakladatelství Zvon) Pavel Froněk. „Autorovi nelze upřít snahu o ekumenickou otevřenost. Kladem knihy je hutnost výkladu spojená s přehledným rozvržením a pojetím látky… Kromě řady zdařilých informací se autor nedokázal zcela oprostit od přetrvávajících stereotypů české protestantské teologické tradice, zejména ve vztahu ke katolické církvi.“ Např. Filipiho výrok „Evangelická kritika řeholní myšlenky se soustřeďuje na moment záslužnictví, který reformace právem odmítla“ považuje recenzent za projev neekumenické suverenity.

Totéž číslo Teologických textů publikuje přednášku J. M. Lochmana „Věřím společenství svatých“ z října 1993 a přináší delší úryvek z Husovy Dcerky (Kalich 1995).

Keřkovského s Křivohlavým si spletl evangelický časopis s titulem v podtitulu č. 15. Náš redakční kolega Pavel Keřkovský je farářem v Horních Vilémovicích.

Š.