Jako výrazný plod změn ve východní Evropě zmínila v rozhovoru pro Respekt Susan Sontagová nadaci Člověk v tísni: Je to malá organizace, ale její činnost je cílená a inteligentní, žádné byrokratické výdaje, jen přímočará a účinná humanitární pomoc. To jsou hrdinové dnešní doby. (Respekt č. 20)
V souvislosti s ekumenickým setkáním za ukončení války v Čečně (5. 5. na Hradě) přinesly LtN č. 20 anketu o smysluplnosti podobných akcí. Dušan Stuchlík ve své odpovědi vzpomněl vystoupení faráře Š. Hájka na demonstraci před ruskou ambasádou v Brně:… v tom okamžiku udělal pro společenský dialog a toleranci … víc než desítka politiků za celou svoji kariéru. Ivan O. Štampach se zamyslel nad smyslem modlitby: otevírá prostor řešení, které sice pracuje jen s mocí bezmocných, ale bývá překvapivě tvůrčí, otevřené a svobodné.
Podle bible se zdá, že Hospodina zajímá víc, co se děje s přivandrovalcem kdesi v Jezové u Bělé pod Bězdězem, než že Zeman vlezl do Strakovy akademie, uzavřel rozhovor o prouprchlických aktivitách salvátorského sboru ČCE jeho presbyter Tomáš Cejp. (Bratrstvo 5/2000)
Nad českou vstřícností – nevstřícností vůči běžencům a azylantům se v LtN č. 19 zamýšlel Josef Jařab.
Druhé číslo letošního ročníku Filosofického časopisu je věnováno T. G. Masarykovi. Mj. obsahuje článek J. Opata Potíže s Masarykem. Spíše než tradiční by prý mohl oslovit postmoderní evangelíky.