Hutně a chutně 6/1998

Číslo

Magazín MfD publikoval rozhovor se „zpívající farářkou“ Irenou Škeříkovou. Jejímu založení odpovídají nejvíc spirituály nebo písničky s kytarou, které civilním jazykem vyjadřují nějaké prorocké nazření věcí, vyznání víry či vyznání vin. Na první postní neděli však připravila v kostele u Martina ve zdi zpívanou liturgii podle luterského formuláře. Mladí reagovali vřele. Na fotografii, která rozhovor doplňovala, to paní farářce moc slušelo.

Proti vstupu ČR do EU je většina Němců, Rakušanů a Francouzů, zatímco např. obyvatelstvo skandinávských zemí a Nizozemí přijetí ČR podporuje. Nakolik k této otevřenosti přispívá i protestantská orientace těchto zemí, výzkum ovšem nezachycuje (Viz LN 17. 3., str. 1). Jistě však jeho výsledky představují satisfakci pro všechny, kdo se v nizozemsko–českých kontaktech angažují.

Ohlasy na Fialovy Hrozné doby protireformace jsou zatím velice rozporuplné. Zatímco M. Kučera v Křesťanské revui 4/98 hodnotí knihu jako „statečnou. Fiala vstoupil na živou půdu vyostřených polemik a zápasu o svědomí občana českého státu…“, recenzentka M. Křížová v Respektu (č. 22) knihu odmítá jako lacinou agitku, jež pouze „upozorňuje na společenskou nebezpečnost katolíků“ a M. Nodl v příloze LN Orientace (30. 5.) knihu rovnou doporučuje nečíst („způsob uvažování o dějinách, který pseudohistorici jako J. Fiala nabízejí a jako jediný platný preferují, je nepřípustný, zavrženíhodný a nestydatý“).

Proč jste nezaložil stranu, která by měla daleko víc než ODA viditelné křesťanské zaměření?, ptá se v Respektu Petr Holub Daniela Kroupy a myslí přitom, že křesťanská konzervativní strana tady chybí. Daniel Kroupa odpovídá: „Křesťanství se má ukazovat spíše činy než pouhými slovy. Bál jsem se propojení politiky na církve a jsem přesvědčen, že i když politické cíle a politické programy vycházejí z křesťanských hodnot – mám na mysli takové hodnoty, jako je láska k bližnímu nebo rodina a podobně – měly by usilovat o obecnější přijatelnost než jen pro ty, kteří vyrostli či se ztotožnili s křesťanskou tradicí.“

Na 3. straně obálky najdete proroka Eliáše, jenž podle chasidské legendy přichází v každé generaci v civilu nepoznán a koná dobré skutky a připravuje příchod Mesiáše. Vejde-li, má být přivítán pohárem vína a prý vyřeší všechny spory.

T.