Chutně a hutně 8/2005

Číslo

Spor o to, zdali je kreacionismus (tj. „vědecky podložené“ přesvědčení, že do přírodního vývoje zasahuje „nadpřirozený“ inteligentní činitel) vědeckou alternativou evolucionismu, vedl v LtN č. 38 biolog Jan Zrzavý s kreacionistou Pavlem Kábrtem. Biolog pokorně nepopřel, že i „evoluce je jeden z příběhů, které jsme si vymysleli, abychom vysvětlili to, co pozorujeme.“ Připustil, že „věda je postavena na spoustě nevyslovených předpokladů (všeliké víry v čas, prostor, hmotu apod.), což jí ovšem nebrání být velmi úspěšnou v popisování a vysvětlování světa.“ A nakonec vyznal: „Bůh by se ‚vědecky dokázat‘ nenechal, a tak nemá ani smysl ‚vyvracet‘ evoluci a tím pro Něho vytvářet ‚vědecký‘ prostor. On ho nepotřebuje.“

Petr Sláma v komentáři ke stahování izraelských osadníků z pásma Gazy (Respekt 35) upozorňuje, že Gaza se nikdy nestala oficiální součástí izraelského státu. Především se vyrovnává náboženskou argumentací – pokud se pocit jakéhosi „přirozeného práva“ na území Palestiny opírá o biblické odkazy (popř. rabínskou literaturu), je užitečné připomenout, že Gaza – spojena se smrtí Samsona – je v biblické tradici líčená jako místo povýtce pelištejské (neizraelské): „Radikálové ohánějící se Božím přikázáním prostě nemluví pravdu.“

Anonymní text „Beznaděj jako impuls k víře“ otiskl ET-KJ 21. 9. Jeho autor si vzal na paškál nejrůznější podoby současné církevní, teologické (i ekumenické) vítězoslávy. Místy přechází až do teologického rapování: „…nebeský Otec dává svým lidským dětem chléb, ne kámen, budiž za to slaven. Křesťanská dogmata jsou v pořádku, klasika je klasika, chvěj se jako osika, jen to všechno opakuj a kufry si zapakuj, nebe už se blyští, pojďte, moji svišti, polštářů tu dost, teď jsi host, všeho prost, drž na zemi post, pohanským psům hoď křesťanskou kost, ať i oni mají dvůj košt.“ Uvidíme kolik potrefených se ozve.

Malý festiválek hudby a slova – Ondřejov 2005 začal diskusí na nijak oddychové téma: jak nás dostihovaly a dostihují obsahy archivů, zachycujících praktiky Státní bezpečnosti, její spolupracovníky aj. Hosty Ireny Škeříkové byli zmocněnec vlády pro lidská práva Svatopluk Karásek a historik Pavel Žáček z Ústavu pro soudobé dějiny. Když se pak diskuse stočila na zásah policie při CzechTeku, doložil Žáček, že i tady se projevilo, jak je policie stále ovlivněná normalizačními praktikami.

Autorka knihy V šat bílý odění z Brna vzkazuje: Informace, že uvedení knihy v Brně se bude konat v Galerii Vaňkovka, je zavádějící. Galerie Vaňkovka je třípodlažní ohromný objekt, kdo do něj vkročí, je na hodinu ztracen. Uvedení se koná v uličce Ve Vaňkovce, kterou lze objevit za vjezdem na kryté parkoviště aut (ve třetím podlaží Galerie Vaňkovka) nebo spíše za reklamní výlohou McDonald. Je to ulička mezi starými pěkně restaurovanými přízemními budovami bývalé slévárny, v nichž je umístěno Informační centrum neziskových organizací, mezi něž patří i YMCA. Vedle má svou výstavní síň nadace pro pomoc postiženým PRÁH. V této výstavní síni se bude uvedení konat. Zatímco místo se (od doby, kdy se EMAN přesunul z Brněnska) změnilo, čas zůstává: 16. 10. v 17.00