Hand of God (Nick Cave, 2022)
Cave píseň uvádí těmito slovy:
Někteří lidé se snaží zjistit „kdo“ / Někteří lidé se snaží zjistit „proč“ / Někteří lidé se nesnaží najít vůbec nic, / jen to království na nebesích / na nebi
Používá tady stejné sloveso (2× find out / 1× find – do češtiny takto nepřeložitelné) a mluví myslím o cestě náboženské, pak o cestě filosofické, a od obojího odlišuje hledače ve smyslu Mt 6.33: „hledejte nejprve Boží království“ – „královstvím nebeským“ ho Matouš nazývá na mnoha jiných místech.
A teď Cave sugestivně zpívá o lidech hledajících nebe. O zvláštním způsobu svého hledání. Tajemství a nejistota a především dynamika života je zobrazena řekou, jejím proudem. Zpěvák je řekou přitahován. Plavat – a nechat se unášet.
Vstupuji do řeky / Kde se žene proud / Doplavu doprostřed, / tam, kde je voda opravdu rychlá
A zde se už poprvé ozvou slova Hand of God, odtud nespočetněkrát opakovaná. Co znamenají? Očekávání na boží intervenci? Zdá se, že se vydává tam, kde je proud nejprudší, právě proto, že zde nejspíše očekává Boží zásah. Pod prudkostí proudu můžeme vidět dnešní turbulentní časy, nebo kousek zpěvákovy autobiografie, kdy v posledních letech tragicky přišel o dva své syny (…anebo jeho drogovou zkušenost. Dvacet let byl závislý na heroinu – z toho 10 let měl v životě „hrozný nepořádek, chaos“, druhé desetiletí už byl schopen pracovat – to by mohly být ony mince a ti sedření rolníci, kteří se objeví ve druhé sloce. Pro tento výklad by mluvilo, že to bude druhá sloka ze tří – a bylo to období v Caveově středním věku.)
Ruka Boží / Přicházející z nebes / Doplavu doprostřed / Chvíli tam zůstanu / Dolů! Dolů! Ať mě řeka strhne!
Ve druhé sloce a druhé situaci vidíme (spolu s Caveem unášeným řekou) jakéhosi chlapce – a pak rolníky. Rozumím těm postavám jako symbolům lehkomyslnosti – a rezignace. Oni zůstávají na svém místě, rolníkům dolů jen klesají hlavy, zpěvák se nechává unášet dál:
Zpívající chlapec sedící na mostě / Háže mince dolů z římsy / Rolníci pracující na polích / drží své hlavy dolů! / Dolů! / Nechtějí dát najevo, co všechno ví / Dolů! / Popadni ty mince / Spočítej je, deset / Ruka Boží / Už nikdy zpátky nahoru / Nechám řeku, aby mě strhla
Poslední sloka: zde už i tělo je z vody, a také hotelová postel může být řekou. Ani postel neznamená útočiště či odpočinek. I v ní je leckdo v proudu (myšlenek, trápení, tužeb, omámení), i zde lze očekávat Boží zásah:
Jsi tělo z vody / Plovoucí přes postel / Jsi tělo z vody / Roztažené přes postel v hotelu / Doplavu doprostřed / Už nikdy se nevydám zpátky / Nechám řeku, aby mě strhla
Dva směry jsou tedy v písni výrazné. Dolů, po proudu – a shůry Boží zásah. Obojí působí zázračně, pro stržení proudem řeky je zde výraz „cast a spell“, kde „spell“ může znamenat dobré kouzlo i kletbu, a toto působení je zde vzýváno, reálně působí, můžeme ho vidět kolem sebe, můžeme se mu odevzdat. Zatímco „Hand of God coming from the sky“, jak to vypadá, jak působí? Myslím, že to Cave nechává otevřené. V jenom rozhovoru na otázku: „Existuje Bůh?“ odpověděl: „Nevím, jestli je toto ta správná otázka. Pro mě je zajímavější jiná otázka: Co znamená věřit?“ – A možná chce něco z odpovědi dát svým posluchačům zakusit při svém koncertu, taky tím, jak je chytá za ruce (sic), a jindy při zpěvu refrénu své ruce pozvedá…
Kdybych mohl k této písni vést rozhovor, udělal bych ho po společném shlédnutí videa s jejím koncertním provedením. A měl bych ke sdílení otázku právě tuto – na kterou správnou odpověď neznám: sledujte, jakou roli hrají ruce v tomto videu. Myslíte, že dávají nějaký výklad tomu, co Cave zpívá o ruce Boží?