Začátek školního roku letos připadl na pondělí 2. září a v kronice Evangelického gymnázia bude na první stránce uváděno toto datum jako významný den, kdy byla škola slavnostně otevřena a zahájila oficiálně své působení.
Založení Evangelického gymnázia (Egy) velmi úzce souvisí a navazuje na existenci evangelické základní školy Filipka, která v Brně funguje už pět let (viz rozhovor Začít spolu na Filipce, Pt 3/2019) a má letos naplněné všechny třídy od prvňáčků po deváťáky. Oficiální název pro obě školy zní Škola příběhem – církevní základní škola a gymnázium a patří spolu s dalšími sedmi školami různého typu do rodiny školských zařízení, které pod souhrnným označením Evangelická akademie zřizuje Českobratrská církev evangelická.
„Na prvním místě chci proto dnes poděkovat, ale také vyjádřit svůj obdiv svým dosavadním spolupracovníkům, pedagogickému sboru Filipky. Evangelické gymnázium vyrůstá na úspěchu Filipky a řada pedagogů bude působit na obou školách. Děkuji také kolegům, kteří měli odvahu se k nám připojit nyní, na prahu nové, docela neznámé etapy naší cesty. Děkuji vedení naší církve, že nám už při zrodu Filipky a nyní znovu při otevření gymnázia dalo důvěru. Vážíme si toho, stejně jako veškeré podpory ze strany zřizovatele, finanční, praktické i duchovní. Jsme rádi, že patříme do svazku škol Evangelické akademie.“ To jsou slova z projevu Ruth Konvalinkové, ředitelky základní školy a gymnázia, která zazněla při slavnostním zahájení a společenském setkání na brněnské Zelené faře.
Na co se zaměří nové čtyřleté evangelické gymnázium? Jeho zacílení je pečlivě zformulováno na webu školy, odkud citujeme:
„…Egy je otevřené všem žákům bez rozdílu; vliv zřizovatele a jeho požadavků na školu spočívá především v orientaci výchovy na křesťanské hodnoty. Součástí našeho přístupu je důraz na respekt a toleranci k jinakosti. Ve své vzdělávací koncepci gymnázium volně navazuje na Filipku. Za hlavní nosné prvky, které přejímá z jejího programu, považujeme důraz na čtenářskou a textovou gramotnost, etickou výchovu, výchovu ke společenské a environmentální zodpovědnosti, integrovanou tematickou výuku a častou výuku v přírodě, na výjezdech, expedicích či exkurzích. Profilace gymnázia je humanitní se zvláštním zřetelem na práci s jazykem a texty. Kromě posílené výuky angličtiny a němčiny, obohacené o výuku odborných témat v cizím jazyce, bude klíčovým předmětem tříletý seminář zaměřený na četbu, interpretaci a analýzu textů z různých oborů. Další důležitý předmět představují základy křesťanství. V rámci volitelných seminářů gymnázium nabídne pestrou skladbu témat, od latiny přes základy různých humanitních věd či jejich dílčí témata a kapitoly. Tyto předměty budou většinou vyučovány externími odborníky z univerzit anebo z praxe. Považujeme za velmi důležité pečovat o bezpečné a přijímající klima školy, věnovat pozornost péči o psychické zdraví a všestranný osobnostní rozvoj žáků a o dobré vztahy v rámci celého školního společenství. Zároveň je naším cílem různými cestami zvyšovat odolnost a vytrvalost našich žáků. Žáky zapojíme také do dobrovolnických a charitativních aktivit.“
Své oficiální sídlo našlo Egy na stejném místě jako Filipka, tedy nedaleko Staré osady v prostorách historické školní budovy, která je ve správě městské části Brno-Židenice. Od příštího roku by zde však gymnazisté měli sdílet s žáky 2. stupně pouze nově budované odborné učebny. Ostatní výuka bude probíhat v prostorách sborového domu ČCE Brno I. na Opletalově ulici, na tzv. Zelené faře naproti Červenému kostelu v centru města. V nejvyšším patře působí už od 90. let Vyšší odborná škola sociálně právní Evangelické akademie. O to, že by o patro níž našlo své zázemí Evangelické gymnázium, se zasloužil farář prvního brněnského sboru Ondřej Macek. Stane se tak po nutných stavebních úpravách, na které gymnázium získalo dotaci ve výši čtyř milionů od hejtmana JmK. V domácím prostředí Zelené fary Ondřej Macek stručně představil historii místa i významné osobnosti spojené s evangelickým školstvím v Brně po roce 1781. Studenti nového gymnázia se tak mj. dozvěděli, že se budou učit v budově, která už v minulosti fungovala jako evangelická základní škola pro brněnské německé luterány a kam jako dítě chodil do školy např. budoucí světoznámý matematik a logik Kurt Gödel.
O studenty právě otevřeného gymnázia šlo ve slavnostní den především. V prvním ročníku jich je aktuálně 27. Na ně byla upřena pozornost, k nim se obraceli řečníci ve svých projevech se svými pozdravy a přáními. Po přivítání ve škole se přesunuli se svou třídní učitelkou Vendulou Soběslavskou do Červeného kostela na slavnostní bohoslužby, které vedli Iva Květonová a Ondřej Macek. Ten si jako text ke kázání vybral podobenství o dvou stavitelích (L 6,47–49) a posluchačům mj. sděloval: „Ti dva stavitelé se liší tím, že jeden si dal práci, kopal, snažil se dostat co nejhlouběji. A druhý méně… Ti dva se liší vynaloženou námahou. Představuji si, že gymnasium by vám mělo pomoci získat základ pro to, co budete v životě dělat, rozvíjet, oč se budete opírat. Myslím si, že byste tu měli postavit základy, které vás podrží, až se budete muset vyrovnávat s informacemi, pravdami, vybírat si, kudy půjdete, až budete muset rozlišovat, přidávat patra… Jeden se dostal až na skálu. Vybral si, nebo mu bylo dáno, dostat se na dobré podloží pro život. Ale pořád je to o námaze.“ Nejrůznější faktografické znalosti, které si ve školách žáci a studenti běžně osvojují, dal Ondřej Macek do kontrastu s moudrostí, jak ji vnímá Bible: „Moudrost není jen v intelektuálních kompetencích, nejsou to jen znalosti otestovatelné v CERMATovských testech nebo TSP…, ale je to i to nepojmenovatelné něco, co umožní žít dobrý, smysluplný život, co umožní dobře jednat, nebýt jen na povrchu, jen ovcí, jen konzumentem. Moudrost je to něco, co umožní vnímat souvislosti mezi tím, co dělám nyní, a tím, co budu sklízet. Moudrost je to, co umožní projít krizí. Moudrost je to něco, co člověk nepřestane nikdy hledat, kvůli čemu se nepřestane namáhat.“
Slavnostní bohoslužba byla i místem pro krátké pozdravy zástupců ČCE. Promluvili zde, vyjádřili vděčnost i povzbuzení, ale také zahráli na kytary a zazpívali synodní kurátor Jiří Schneider a senior Brněnského seniorátu Filip Keller. Pohovořil i Štěpán Hájek, farář sboru v Brně-Husovicích, který na Filipce vyučuje biblické příběhy pro děti 1. stupně. Připomněl, jak je to skvělé, když jsou členové evangelického společenství iniciativní. Právě v husovickém sboru manželé Ruth a Petr Konvalinkovi začali pro svůj nápad založit evangelickou školu získávat další sympatizanty, nadšence a spolupracovníky. Ruth Konvalinkové pak Štěpán Hájek obzvlášť poděkoval „za to, že nevede jenom řeči, ale koná.“ Novému gymnáziu pak mj. popřál, aby se mu podařilo získat podobné renomé, jako si dosud vydobyla Filipka, a aby na Egy „práce se slovem, práce s textem, práce s příběhy formovala mladé lidi ke kvalitnímu rozhodování jak v osobním životě, tak v životě společenském.“
Po skončení bohoslužby pokračoval oficiální program ve sborových prostorách na nedaleké Zelené faře. Ondřej Macek vystřídal kazatelnu za moderátorský pultík a po již zmiňovaném úvodu o géniu loci uváděl a představoval studentům, jejich rodičům a dalším přítomným vzácné hosty, kteří na společenské setkání dorazili v hojném počtu. Byli mezi nimi ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek, ministr životního prostředí a bývalý náměstek primátora Města Brna Petr Hladík, hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich, starosta MČ Brno-Židenice Petr Kunc, náměstek ministra školství Jiří Nantl, koordinátorka škol Evangelické akademie ČCE paní Helena Wernischová nebo i herec, scénárista a režisér Břetislav Rychlík. Každý z hostů se na vznik Evangelického gymnázia podíval ze své perspektivy, všichni však vnímali jeho potřebnost a užitečnost, protože rozšíření nabídky gymnázií je v brněnském regionu velmi vítáno. Ředitelka školy Ruth Konvalinková na závěr své řeči symbolicky odhalila vývěsní tabuli s názvem, logem a zřizovatelem školy, která bude označovat vstup na budově v Židenicích. Následovalo nakrojení dortu, kterého se ujala Alžběta Macková, vyučující na Egy základy křesťanství, etiku a osobnostní výchovu. Přípitek naturálním vínem „velmi vhodným k otevírání škol“ pronesl zástupce a ekonom školy Petr Konvalinka. Jak se vyjádřil někdo ze zúčastněných, celé zahájení bylo velmi důstojné, atmosféra slavnostní, nálada nakonec příjemně uvolněná. A teď už tedy v Brně máme Evangelické gymnázium.