Tu noc po prohlídce Vatikánu z 28. na 29. září měl jsem sen:
Shromáždění desetitisíců poutníků a turistů na svatopetrském náměstí marně hledí do okna, odkud bývají o nedělním poledni pozdravováni Svatým otcem. Okno zůstává zavřeno. Náhle mezi shromážděné zástupy přicházejí elegantní dámy – napůl jeptišky, napůl mažoretky – a rozšafně prozrazují nejčerstvější novinky: Právě skončil 3. vatikánský koncil, který usnesl, že Řím přestane být svatým městem, že církev přestane být římskou a stane se pouze katolickou, že sídlo papeže bude putovní, že Vatikán bude historickou a turistickou atrakcí a že titul „Svatý otec“ se změní na titul „Obyčejný bratr“. Nově zvolený papež – Obyčejný bratr odteďka – je indiánského původu, přijal jméno Leonardo Boffo II. a bude sídlit v Amazonii mezi svými domorodci. Katolická církev je nyní rozdělena na dvanáct apoštolátů podle světadílů: tři americké, tři africké, tři asijsko-australské a tři evropské. Obyčejný bratr bude volen ze všech apoštolátů, aby se postupně na všechny dostalo. Do čela katolické církve může být zvolena i „Obyčejná sestra“. Administrativa se snižuje, na minimum – to nejdůležitější zařizuje římský archiv. Římská verze katolictví končí, nastává epocha lokálně-globálního katolictví.
Po těchto informacích nastalo na svatopetrském náměstí mlčení téměř na půl hodiny. Zvony se sice rozhýbaly k mohutnému, hlaholu, ale nebylo je vůbec slyšet. Přítomné zástupy ztuhly do nehybných sousoší. Vtom se polední obloha zatáhla, všechno kolem potemnělo, protože na shromážděný dav se začalo slétat obrovské hejno holubů. Ale jakmile dosedli na dlažbu, ukázalo se, že je to sbor kardinálů a kardinálek, oděných či polooděných podle domorodých zvyklostí, takže dohromady vytvářeli přenádherný pestrý obraz. Obklopovali urostlého, svalnatého muže, který se hlasitě smál a tančil uprostřed nich. Byl tp Obyčejný bratr Leonardo Boffo II. Místo berly držel v ruce oštěp. Loučil se s nimi a loučil se i s námi, stále strnulými. Mířil do Jeruzaléma, jak vykřikoval, do hlavního města tří propojených náboženství – židů, křesťanů a muslimů – do nově zřízeného svatého města pro lidi jakékoli zbožné víry, aby se zde účastnil společné ekumenické bohoslužby, kterou povede spolu s ajatolláhem a superrabínem. Říkal, že se na to moc těší. Ačkoli územím malá, svatá země je dosti prostorná pro společně sdílený duchovní život. Všichni se sem vejdou. Mají už společného Boha, mají dokonce vytištěn i společný zpěvník, a každý má po ruce své svaté Písmo, z něhož čtou shodné i odlišné texty.
Obyčejný bratr se náhle úporně zahleděl na mne. Já, věren tradicím tajného evangelictví, snažil jsem se někam schovat. Ale nebylo kam. Navíc jsem se nemohl pohnout z místa. Stál jsem tam jako přikován. Bylo to něco strašného. Tu se mě zeptal, co proti němu a proti nim pořád máme. Nebylo času na rozmyšlenou, a tak jsem možná zbytečně rychle a trochu zbaběle řekl, že nic, že teď už nic. Odpověděl: Jsem rád, že znovu patříme k sobě. A dodal, že mám pozdravovat všechny u nás doma, hlavně ateisty, liberály a postmodernisty, kteří se prý ocitli na okraji společnosti.
A proměněni v holuby a holubice se kardinálové a kardinálky znovu vznesli k nebi. Plni nadšení jsme i my přítomní na svatopetrském náměstí začali mávat lokty, jako by to byla křídla, a chtěli jsme odletět s nimi. Ten pohyb pažemi mě zřejmě ze sna probudil. Aha, uvědomil jsem si ještě v polospánku, že to byl typický náboženský sen, jak by řekli jungiáni.
Teď nevím, zda bych se neměl za něj omluvit – katolíkům především, ale i evangelíkům.