Katechetické pomůcky

Číslo

Učitelé nedělních škol mají konečně k dispozici knížku „Cesta Božího lidu“. Jde o přepracovaný „čtyřletý bohoslužebný plán" pro děti středního školního věku, který vydávala synodní rada ČCE v letech 1982–1986. Kromě převyprávěného biblického příběhu obsahuje každá úloha stručný úvod určený pro učitele nedělní školy, exegetické poznámky k jednotlivým veršům, modlitbu, návrh písně a zorný verš. Ještě letos nebo snad příští rok na jaře má vyjít druhý díl, který bude soustředěn na novozákonní oddíly; první díl totiž vykládá pouze oddíly starozákonní. Oba díly obsahují osmdesát úloh, což je pro čtyři roky nedělní školy dostatečné množství, počítáme-li s tím, že během letních prázdnin mají děti možnost zúčastnit se některého z biblických kursů, které pro děti pořádá církev, popř. YMCA.

Osnovu knihy Cesta Božího lidu sleduje i „Katechetická příloha", kterou vydává synodní rada ČCE pro učitele nedělních škol a náboženství. K jednotlivým úlohám pro střední školní věk připojuje osnovy vyprávění pro předškolní věk, mladší školní věk a starší školní věk, a dále čtyři až pět písní, převážné ze zpěvníku Buď tobě sláva a samizdatové publikace Nová píseň.

Katechetická příloha se zjevně inspiruje standardní učebnicí náboženství J. M. Minnena – E. de Vries „Was die Bibel Kindern erzählt", zejména tím, že ke každé úloze připojuje motivační uvedení do příběhu a že exegetické poznámky soustřeďuje spíše na klíčové termíny než na jednotlivé verše. Ne vždy se daří najít motivaci související s centrálním tématem vyprávěného příběhu. Po vzoru německých učebnic připojuje Katechetická příloha ke každé úloze témata k rozhovoru a návrh dalších pomůcek.

Úskalí příběhu, ale i výběr témat k rozhovoru a výběr klíčových pojmů a dobových souvislostí prozrazují, jakého je Katechetická příloha theologického zaměřeni: biblicismus má tu navazovat na některé akcenty civilně interpretační. Charakteristické obrázky Zdeňka Šorma z této linie nevybočují.

Přínosem je snaha přizpůsobit motivaci i rozsah vyprávěné látky věku dítěte. Z pedagogického hlediska je to v zahraničí běžná věc, u nás však nikoli, ačkoli díky dílu J. A. Komenského bychom pro to měli mít zvláštní porozumění. Doufejme, že Katechetická příloha se stane dobrou ukázkou, jak se katechetika smí inspirovat pedagogikou a jak tato spolupráce muže přinášet zajímavé plody pro nedělní školy i pro výuku náboženství.