Hutně a chutně 1/2022

Číslo

Podle výzkumu České klima 2021 vyvolává klimatická změna ve společnosti nejčastěji bezmoc, smutek a strach. Jak s tímto faktem při komunikaci pracovat?

Jan Krajhanzl: …odpovědností všech, kteří vstupují s tématem klimatu do veřejného prostoru, je zvýrazňovat, co se má vykonat, ne donekonečna rozpitvávat samotnou hrozbu. To mohlo být užitečné před pěti či deseti lety, ale teď už jsme dál. Musíme se bavit o tom, že uhlíková daň nezničí českou domácnost, ale narovná tržní prostředí ve vztahu k ochraně klimatu. Musíme se zaměřit na řešení, nikoli na úzkost a strach z problémů.

Martin Buchtík: …přemýšlet v delším horizontu, pojmenovávat problémy věcně a zároveň říkat, jaká jsou jejich možná řešení, abyste nepůsobili depresivně. … Každá změna přináší do společnosti nejistotu a strach ze zcela konkrétních věcí. Musíme lidi ujistit, že jim ochrana klimatu nesebere individuální důstojnost. To je jeden z klíčů k úspěchu – ukazovat, že se jedná o záležitost celé společnosti, nejen zhýčkaných lidí z Prahy, kteří nemají co jiného na práci.

Jan Krajhanzl: …Chce to hodně respektu k člověku a jeho vnímání světa a zároveň spoustu trpělivosti. To neznamená, že nemůžeme jít jako klimatické hnutí do konfrontace např. s velkými znečišťovateli nebo s liknavou politickou reprezentací, avšak alfou a omegou je to, aby široká veřejnost vnímala klimatické hnutí jako své spojence, jako někoho, kdo jí pomůže v procesu transformace.

https://sedmagenerace.cz/v-klimaticke-diskusi-musi-silneji-zaznit-socialni-ton/