Dopis papeži Janu Pavlu II.

Číslo

Dne 3. února 1995 předali zástupci Spolku evangelických kazatelů arcibiskupu kardinálu Miloslavu Vlkovi otevřený dopis papeži Janu Pavlu II., jehož text byl přijat valnou hromadou Spolku 2. 2. 1995 v Praze. Dopis byl téhož dne předán papežskému nunciovi v Praze Giovannimu Coppovi.

Spolek evangelických kazatelů je profesní organizací, která sdružuje převážně kazatele českobratrské církve evangelické.

 

Vážený bratře v Kristu Jene Pavle II.,

během Vaší návštěvy v České republice v letošním roce má být slavnostně vyhlášeno svatořečení Jana Sarkandra. Katoličtí bratří se na nás v této souvislosti obracejí s výzvou, abychom pochopili toto svatořečení jako příležitost k vzájemnému odpuštění toho, čím se katolíci a evangelíci v minulých staletích jedni na druhých provinili. Špatně bychom však posloužili sobě, katolíkům i úsilí o jednotu křesťanů, kdybychom nevyjádřili lítost a přímo zděšení nad tím, že se katolíci dovolávají ochoty nás evangelíků k morálnímu překonání toho, co v minulosti nás i je od sebe navzájem tragicky oddělovalo, právě ve chvíli, kdy oni sami glorifikují představitele hrubého náboženského útisku. Apelujeme na Vás, abyste nejen v zájmu vysoce potřebné spolupráce katolíků s evangelíky, nýbrž také v nejvlastnějším zájmu katolické církve zastavil proces svatořečení v tom stadiu, v němž se nyní nachází, tj. abyste upustil od veřejného vyhlášení Jana Sarkandra za světce a dal tím příklad svým nástupcům, aby ani oni Jana Sarkandra veřejně za svatého nevyhlašovali. Abychom získali pro tuto svou iniciativu podporu katolických kleriků a laiků, dovolujeme si tento dopis zveřejnit. Svou iniciativu zdůvodňujeme takto:

Jan Sarkander zemřel v Olomouci 17. března r. 1620 v důsledku těžkých zranění, která mu způsobili měsíc předtím vyšetřovatelé v soudním procesu. Za krutost výslechu bylo odpovědno několik přítomných evangelických šlechticů. Jejich barbarství nechceme omlouvat. Nelze však zamlčet, že Jan Sarkander byl vyslýchán pro důvodné podezření z vlastizrady. Tvrzení, že je mučedníkem zpovědního tajemství, visí na neudržitelném výkladu jediného dobového svědectví, které je v této záležitosti k dispozici.

Jan Sarkander patřil k nejagresivnější skupině moravských katolíků, která horlivě usilovala o násilné vyhlazení evangelické víry, čímž pomohla vyprovokovat stavy českých zemí v letech 1618 až 1619 k povstání proti porušování u nás uzákoněné svobody svědomí. Důsledkem protievangelické horlivosti také těch, kdo v březnu 1620 prohlásili Jana Sarkandra hned po jeho smrti za svatého mučedníka, bylo po bitvě na Bílé hoře uzákonění totalitní zásady, že stát má rozhodovat o víře svých obyvatel. Pobělohorský náboženský útlak skončil až r. 1781. Museli bychom zcela ignorovat závažná a nevývratná historická fakta, aby byl pro nás Jan Sarkander něčím jiným než symbolem násilného pokatoličťování předbělohorského i pobělohorského.

Uctívání Jana Sarkandra jako svatého mučedníka jde dnes ruku v ruce s hrubým zkreslováním dějinného obrazu. Čím pečlivěji budou katolíci respektovat historická fakta, tím větší jim bude postava svatého mučedníka Jana Sarkandra působit rozpaky a traumata.

Ztotožňujeme se s tím, co Vám napsal v dopise z 28. 2. 1992 synodní senior českobratrské církve evangelické a předseda Ekumenické rady církví v České republice Pavel Smetana:

„Jak dobře víte, nejpalčivějším problémem vzdálené minulosti je období 17. a 18. století naší historie. K otázkám reformace a protireformace je nutno přistupovat s velikou obezřetností a maximální mírou objektivity. Některé počiny však mohou naše společné rozhovory narušit a znesnadnit další ekumenickou spolupráci. Evangeličtí křesťané se domnívají, že k nim patří připravovaný proces kanonizace Jana Sarkandra v olomouckém arcibiskupství. V našich očích je Jan Sarkander představitelem protievangelické misie, kterou prokazatelně konal v oblasti svého působení. Kanonizovat tohoto muže znamená pro české evangelíky potvrdit toto pojetí misie, které bylo přece výsledky II. vatikánského koncilu i vývojem v neřímskokatolických církvích překonáno.“

Končíme slovy apoštolského přání, aby Vás ve všem provázela milost Pána Ježíše Krista, láska Boží, dar i společenství Ducha svatého.

Za Spolek evangelických kazatelů

Pavel Kalus, předseda

V Praze 2. února 1995