Amedeo Molnár

Číslo

První reformací rozumím církevně obnovný směr, který si sliboval reformaci obecné církve od pouhé věrnosti Božímu slovu, jak se křesťanskému obecenství dosvědčuje Písmem. Tento směr se svým kázáním obracel především, i když nikoli výlučně, k lidem ohroženým v jejich lidství, tedy většinou k utlačovaným společenským vrstvám. Taková byla reformace typu valdenského a husitského, v nejširším smyslu slova. I druhá „klasická“ reformace 16. století na tuto první vědomě navazovala v počátečních letech svého nástupu. Teprve ve druhé fázi, zaražena některými nečekanými ohlasy svého kázání, se přimkla k vládnoucím vrstvám ve snaze ustálit a zajistit své postavení. Odtud překvapující smířlivost a kompromisnost druhé reformace ve vztahu k nositelům politické moci tradičně vládnoucích vrstev. Odtud také její teprve druhotný názor, že světské rameno má povinnost hájit a prosazovat násilím obsah obou desek Zákona. Nejméně až do čtyřicátých let 16. století trvala diskuse mezi oběma reformacemi o této ožehavé otázce. Nebyla zbytečná ani beznadějná pro obě strany, skončila však jejich vzájemným rozchodem. Ten znamenal nejenom vnější oslabení reformace ve světě, nýbrž i její teologickou vinu, jejíž bolestné důsledky prožívá protestantismus dodnes na svém těle.

Skutečná teologie nikdy nestála o to, být funkci lidské náboženskosti. Chtěla být služebnicí Slova, které se stalo tělem. Proto byla i kritikou sociálního tvaru církve, na stráží před tradicionalismem církevnické provenience, který vytrvale ohrožuje křestanskou svědeckou přítomnost ve světě a navozuje proměnu teologie v ideologii.