Ad mohou učitelé stávkovat?

Číslo

(Protestant 6/97, s. 4)

Diskusní příspěvek Vladimíra Duška ukazuje, jak těžžká je cesta k občanské společnosti. Ponechme stra­nou jeho hodnocení tří posledních velkých stávek a všimněme si čistě formálních nedostatků, které jsou účelově využity k prosazení vlastního názoru, a které nakonec posouvají příspěvek takřka na rovinu frašky.

Panu Duškovi se zdá nepřípustné, aby občan či sdru­žení občanů požadovalo odstoupení ministra. V našem právním řádu neexistuje zákaz tohoto požadavku, těž­ko by se také dal odůvodnit. Podobné požadavky může vznášet kdokoli (ať už v restauraci, v médiích či na ve­řejném shromáždění), a dokonce k tornu účelu může použít i nátlakové prostředky, pokud tyto nejsou v rozporu se zákonem (stávka, hladovka), nebo v krajním případě formu občanské neposlušnosti (lehnout si ně­kam či přivázat se za něco a znemožnit tak normální běh věcí; bojkotovat některé vyhlášky nebo i zákony – podle vzoru Gándhí, King).

Zároveň je však nutné si uvědomit, že záleží jen na samém ministrovi, jeho straně a předsedovi vlády, zda podobnému požadavku a tlaku odolají či nikoli. Překva­puje mne představa, že občan by měl své názory na vládní politiku vyjadřovat jen prostřednictvím hlasování ve volbách do poslanecké sněmovny jednou za čtyři roky a pak hodit odpovědnost na bedra našich poslan­ců. Tady se V. Dušek dopouští dalšího omylu, když se domnívá, že ministr je odvolatelný parlamentem, což pramení zřejmě z neznalosti naší ústavy. Ministry jmenuje předseda vlády určený prezidentem a po vyslove­ní důvěry nemohou samotného ministra odvolat poslanci ani jedné komory parlamentu (jedinou, velmi nestan­dardní možností by snad bylo odvolat ministra zákonem).

V. Dušek navíc možnost občanů podílet se na politice prostřednictvím voleb přeceňuje. Opět totiž zapomíná, že dosud není napiněna základní společenská smlou­va – naše ústava – a tak je občanům odepřena mož­nost volit si své zástupce na úrovni vyšších územně sa­mosprávných celků. Občané se musí spokojit s vládními úředníky na postech okresních přednostů.

Za ohrožení demokracie nepovažuji jakékoli poža­davky kohokoli. Za vážné nebezpečí však považuji ne­znalost práv a povinností občanů, účelovou ignoranci zákonů a ústavy, jak to můžeme vidět nejen u prostých občanů, ale i u vysokých státních úředníků, zastupitelů a ministrů.

Přestože V. Dušek obviňuje odboráře z polopravd a demagogie, sám se jí nevyhnul. Jako negativní pří­klad nátlakové stávky uvedl tzv. generální stávku z 24. 2. 1948, která trvala od 12 do 13 hodin a účast na ní měla ke všeobecnosti daleko i podle komunistických údajů. Naproti tornu jako by zapomněl na generální stáv­ku ze 14. – 15. 10. 1918, na jednohodinovou generální stávku z 23. 8. 1968 a demonstrační generální stávku z 27. 11. 1989. Tomu, že neví o dalších politických stáv­kách z doby totality, bych se nedivil, protože ty KSČ vždy úspěšně zlikvidovala, prohlásila za nedemokratic­ký mocenský boj a aktivisty odsoudila na dlouhá léta vězení, což našim soudcům zřejmě slouží jako zářný vzor. Tyto akce už tak snadno odsoudit nelze.

V závěru se V. Dušek podivuje nad Keřkovského úva­hou o možné stávce farářů. Ponechme stranou, že naši faráři jsou dobré a obětavé duše, které by nikdo k takovému kroku nedonutil; a věnujme se čistě hypo­tetické otázce – co by je k tornu mohlo dohnat? V. Dušek jakoukoli možnost odmítá řečnickou otázkou: je farářská služba zaměstnání či povolání? A tady je jádro problému. Faráři, doktoři a učitelé nepracují, oni vyko­návají povolání. Toto velké povolání je samo o sobě tak velké, že za jeho výkon už nemusí dostávat pení­ze, ale kdokoli od nich může požadovat kdykoli cokoli. O směšných platech lékařů a učitelů už se toho na­psalo dost. Zatím se však nepsalo o trapné almužně, kterou dáváme našim farářům za jejich službu. A tak si naši milí, pracovití a obětaví faráři s ještě obětavějšími rodinami, které je musí vydržovat (pokud to nedělají západní přátelé), opravují fary a kupují počítače a auta za své, aby mohli dobře vykonávat své povolání. A zatím spokojení členové sborů – zaměstnanci se slušnými příjmy – ve své většině práci faráře podceňují a jen minimálně podporují, a vůbec nechápou, s čím by mohli být faráři nespokojení (viz Případ začínajícího faráře, Protestant 3/97).

P. S.: Co se týče Duškova eufemistického hodnoce­ní našeho školství, odkázal bych jen na článek v Res­pektu 26. 5.–1. 6. 1997 s názvem Učení idioti.