PRO HOMINE 2011/SATAN – odpůrce Boží i lidský

Číslo

AKTUÁLNÍ SLOVNÍČEK BIBLICKÝCH POJMŮ

Hebrejský výraz sátán odvozený od kořene s-t-n znamená sok, osočovatel, ale i žalobce (Ezd 4,6), jde o lstivého protivníka, který svého soka osočuje. Podobný význam má řecké satan a latinské satan, satanas. Řec. diabolos znamená pomlouvač, ale v základních rysech vykazuje satanismus, který se ježí proti Božím záměrům, Ježíšovi a jeho učňům a učnicím.

S-t-n má obecný význam: protivit se někomu, v nějakém sporu nebo ve válce. Podle 1Kr 11,14 „Hospodin vzbudil Šalomounovi protivníka…“. V hebrejském textu je (politický) protivník označen výrazem sátán, Satanem označuje Ježíš horlivého Petra, když se protiví jeho vůli (Mt 16,23).

Někde (sporadicky) je Satan chápán jako nadlidská Osoba. V jobovském prologu přišel mezi Hospodinovy nebešťany i Satan (Jb 1,6) – jako jeden z jeho důležitých funkcionářů (ministrů). Ježíš viděl Satana padajícího z nebe (L 10,18). Podle některého židovského podání byl Satan původně anděl, který se vzbouřil proti Hospodinu a za trest byl vhozen mezi pozemšťany, aby tam nebezpečně rejdil. Obranou proti fatálním skluzům víry bylo křesťanské společenství. Vyloučení z houfečků „kristiánů“ znamenalo „být vydán satanovi“ (1K 5,5). Některé synagogy v maloasijské oblasti označuje Zjevení za „zběř Satanovu“ (kral. Zj 2,9). Nesatanovat znamenalo pokoru, poslušnost a zápas o nový věk, Bible hlásí (přímo i nepřímo), že Satan není božský protihráč Boží. Bůh tvoří nejen dobré, nýbrž i zlé (Iz 45,7). V proroctví Zacharjášově čteme, že Hospodin dává Satanovi důtku, když tento Zloduch rafinovaně žaloval na velekněze Jošuu (Za 3,1).

1. Satanování nás zastihuje prostřednictvím lidí, spletitosti kritických chvil a okamžiků i neprůhledných událostí. Stále se mějme na pozoru, stále doufejme, že Zlý a Mazaný už prohrál.

2. Proto nečerti jiné, ba ani sebe sama. Ty nejsi aktivní a aktuální satan, jsi spíše boží anděl-posel. Nesatanuj, anděluj!

3. Buď kritický vůči všem „andělům světla“ (2K 11,14), mohou to být silně kosmetizovaní satani, figury a virtuality z oblasti náboženských nebo politických nálad, fanatismu a naplánovaných spirituálních orgasmů.

4. Jsi ztracen, Satane, jste v háji odkrytosti Boží i lidští protivníci, sláva, sláva, slovíčko vás porazí.

5. Satan není (tak oblíbený český) čert, chlupatec, černý myslivec, elegán s divnýma očima a skrytým kopytem. Je to „duch“, který zkouší naši zbožnost, zda v ní jde o omračující, vlastně magickou moc, nebo o tichost, pokoru a doufání v božské Modré z Kristova nebe.