PRO HOMINE 2007 / STÍN – ochrana, bezpečí, zaslíbení

Číslo

AKTUÁLNÍ SLOVNÍČEK BIBLICKÝCH POJMŮ

Stín, zastínění, hebr. cél, od c-l-l III = vrhat stín, zastínit, řec. skepé (od skepaó = krýti, pokrýti, držet v ochraně, stínit), lat. umbra = zde někdy ústraní, ale i tma, umbraculum = stínidlo, ústraní, besídka, loubí). „Výraz ‚stín‘ je častým výrazem ochrany, velmi srozumitelným v zemi, kde lidé museli snášet palčivý sluneční žár (srov. Ž 17, 8; 36,8).“ (SZ 9 – Žalmy). Stěžejním místem je tu Ž 91,1: „Kdo v úkrytu Nejvyššího bydlí, přečká noc ve stínu Všemocného.“ Synonymem stínu je tedy úkryt, útočiště (azyl) pod křídly Božské lásky (v pozadí je mytický obraz božské matky). Ježíš atakuje Jeruzalém, který jakoby automaticky zabíjí své proroky, a skoro vyčítavě připojuje: „Kolikrát jsem chtěl shromážditi tvé děti, tak jako kvočna shromažďuje kuřátka pod svá křídla, a nechtěli jste.“ (Mt 23,37) Jiným silným, mytologicko-zvěstně podbarveným slovem je novozákonní „zastíniti“. Vzpomeňme: Boží posel hlásí Ježíšově matce: „Sestoupí na tebe Duch svatý a noc Nejvyššího tě zastíní“ (kai dynamis Hypsistú episkiasei soi; výraz episkiazein znamená zastínit, vrhnout stín, přikrýt – Souček). Marii je přislíbena duchovní i tělesná ochrana a výsledný zdar: svému poslání v božské houževnatosti dostojí. „Stín“ však může znamenat i blízkost člověkova skonu, ba přímo uschování člověka v temnu, jež je však nasvíceno světlem Boží přítomnosti (srov. Ž 139,8b), neboť Hospodinu „žádná tma… není temná“ (Ž 139,12). I stín smrti (Ž 144,4; Kaz 6,2) je ochranou před vylhanou věčností nebo širou existencí bez konce.

1. Bůh není nelidský, naopak: je až příliš lidský, což demonstroval nazaretský Ježíš. Nedopustí, aby nás sežehl žár nebezpečí, trýznivost životních zkoušek nebo šerá smrt (Ž 23).

2. Jednejme jako Bůh: poskytněme ohroženým svůj stín, vezměme je pod křídla jako kvočna kuřata. To znamená: bděme nad nimi a s nimi, poskytněme jim azyl konkrétními činy svého milování.

3. Jsme-li v ohrožení nebo v zóně mimořádných rozhodnutí (jako Marie, a před ní žalmisté a proroci – Jeremiáš a jiní), spusťme se na Boží ochranu, a stane se nám podle Božího zaslíbení a úradku.

4. Také smrt je ochranou před falešnou nesmrtelností, iluzí převtělování nebo divoce krásně maskovanou sebevražedností.

5. Ó vánoce, ó vánoce! „Ó milosti božská, / budiž s námi;? / dejž, ať zlost ďábelská / nás nemámí. / Pro Syna milého, / nám narozeného, / smiluj se nad námi!“