Pět poznámek při narozeninách

Číslo

přednesl autor při svých pětasedmdesátinách jako teologickou bilanci svých životních témat. Můžeme tak s ním pohlédnout ze světa evangelické církve a teologie na svět dějin dvacátého století. Zatímco dnes bývá v časopisech čtená rubrika „jeden den“, tady máme před sebou „jeden život“.

Vděčně mám na mysli společenství, která jsem poznal ve sborech. V dětství a mládí v Praze na Žižkově II a jako student theologie v Jirchářích. Když jsem byl na vojně, chodil jsem do plzeňských sborů. Pak jsem poznal nová společenství jako vikář v městském sboru v Praze u Salvátora a jako farář v městském sboru v Dejvicích, ve venkovském sboru v Sázavě s kazatelskými stanicemi ve Žďáru nad Sázavou a v Přibyslavi a v pohraničním sboru v Liberci. Společenství, lidské vztahy ve světle a pod vlivem evangelia jsou něčím úžasně cenným.

Manželství je nekončící objevování vnitřních stránek toho druhého proti všemu odcizování. Filozof Auguste Comte říká: „Aby se dvě bytosti tak odlišné a tak složité, jako jsou muž a žena, mohly dobře poznat a mít se rády, jak se sluší a patří, k tomu nestačí ani celý lidský život.“ Člověk má svůj vnitřní svět a v měnících se situacích jej lze dále objevovat. Jde jistě o myšlení, ale cítění je také docela podstatné a intimní život v manželství je významný. V rodině může být a má být důvěra, nezištnost a soucítění.

Mám rád kralické znění Žalmu 71,21: „Rozmnožíš důstojnost mou a zase utěšíš mne.“ Někdy zbude jenom důstojnost. 2. 10. 2009 zemřel Marek Edelman, jeden z vůdců povstání Židů ve varšavském ghettu v roce 1943 proti nacistům, kteří chystali transport Židů do vyhlazovacího tábora v Treblince. Nacisté povstání tvrdě potlačili. Edelman přežil útěkem do kanálů. Řekl, že Židé šli do povstání, protože chtěli zachovat svou důstojnost, a ne se nechat povraždit jako ovce. Ten žalm říká, že Hospodin důstojnost člověka rozmnožuje.

Zajímá mne problém síly a nenásilí. Byli jsme v Normandii ve Francii. Na těch plážích se vylodili spojenci 6. června 1944 proti nacistické armádě na Atlantickém valu, bojovali také za nás a mnozí šli na smrt. Na Omaha Beach v první den vylodění zahynulo na 3 000 amerických vojáků. Náš prezident a vláda to v roce 1938 při obsazení pohraničí nacistickým vojskem vzdali, ačkoli naši důstojníci a vojáci chtěli bojovat. Tam v Normandii spojenci použili sílu ve jménu svobody a spravedlnosti. To všechno musí přece nějak souviset s Novým zákonem.

Nestačí setrvat jen u ospravedlnění pouhou věrou, jde o bohaté Boží obsahy v Kristu, moudrost, spravedlnost, posvěcení a vykoupení, které jsou nablízku v dějství Ducha svatého. Pavel píše, že ovoce Ducha záleží ve vší dobrotě, spravedlnosti a pravdě. Takže jsem pro civilní interpretaci těchto a mnoha dalších statků. Letniční a pietismus mají svůj význam, ale já je nesdílím. V roce 1962 jsme to v Zásadách Nové orientace vyjádřili tak, že „Duchem svatým rozumíme Boží zmocnění k ježíšovskému lidství… jít i s rizikem cestou svědectví, služby a zápasů o spravedlnost.“

Jan Čapek, setkání na Vinohradech 10. 10. 2009.