Celá nedokončená opera je pozoruhodná! Je vlastně dlouhým přemýšlením o nezobrazitelnosti a nepředstavitelnosti Boží. Na youtube už máme několik verzí, doporučuji krásné kompletní scénické provedení z kanálu Clarsach. Vybral jsem na ukázku jedinou část z druhého dějství. Tato konkrétně znázorňuje, jak snadno se lidské hodnoty dostávají do zmatku, což je téma i dnes velmi aktuální. Třeba vás scéna zaujme natolik, že si pustíte delší kus, třeba i operu celou, byť je obtížná. I libreto na netu najdete.
Druhé dějství začíná čekáním izraelského lidu, vedeného Áronem, na Mojžíšův návrat z hory Sinaj. Tam byl Mojžíš povolán, aby mu Bůh zjevil Zákon. Čtyřicet dnů je dlouhá doba a mezi lidmi sílí netrpělivost a nedůvěra – žádají o své dřívější bohy. I Áron už přestává věřit tomu, že se Mojžíš vrátí, a žádosti lidu se podrobuje. Nechá je postavit Zlaté tele a přinést obětiny, včetně sebeobětování u oltáře. Vyhublý mladík, který protestuje proti falešnému obrazu, je zabit kmenovými vůdci. Kněží obětují čtyři panny. Lidé, kteří pili a tančili, jsou divocí a orgiastičtí.
Ona scéna začíná na videu v čase 1:26:30.
(Nahý mladík k Zlatému teleti) K tvému božskému obrazu necháme žít naši lásku
(Jiní nazí mladíci) Svatá je plodivá síla
(Ještě další) Svatá je plodnost
(Mnozí další) Svatá je touha
(Sbor) Velicí bohové, kteří nám dali duši
(Basy) Naše smysly a vnímání
(Soprán) Božské zlato
(Tenor) Zlato se leskne jako vášeň
(Basy) Lidská ctnost se podobá zlatu
(Soprány a alty) Zlato se podobá vášni
(Basy) Vášeň je divokost
(Soprán) Zlato se leskne jako krev
(Alt) Zlato je moc
(Tenor) Odevzdání
(Basy) Spravedlnost
(Soprán) Matoucí záře
Lidé se vyčerpali a mnozí usnuli. V dálce vysoko se objeví Mojžíš, který se vrací z hory. Vidíme zmatek v jeho tváři, když si prohlíží tábor…
Moses und Aron / Mojžíš a Áron, A. Schoenberg 1937