Moderní společnost, která je založena na heterogenitě, tedy na co největší rozdílnosti, se svými minoritami obohacuje. Není to vždy jednoduché, ale stojí to za to. … Je českým neštěstím, že takové samozřejmé konstatování zde zní bezmála jako provokace, napsal na závěr svého článku Romský exodus v Respektu č. 34 Jiří Peňáz.
Stanice Vltava uvádí záslužný a objevný cyklus Liturgický rok v kantátách J. S. Bacha. Překlady chorálu, uváděné týdeníkem Rozhlas, by ovšem šlo nazvat bez nadsázky nazvat Liturgický rok ignorance. Např. chorál Was Gott tut, das ist wohlgetan překládá neznámý kompjůtr takto: Co Bůh činí, je provedeno dobře, jeho vůle zůstává spravedlivá. Jak bude iniciovat mé záležitosti, v klidu to na něm ponechám. On je můj Búh, který v nouzi dobře ví, jak mě zachovat. (č. 42, str. 26). Hádejte, o kterou píseň ze EZ jde?
Dobrou pověst (v Kanadě a Británii, pozn. red.) nám nekazí vychytralí ekonomičtí migranti či neporozumění západních států. Kazíme si ji především my sami: tím, že jsme romské menšině nedokázali vytvořit aspoň tak tolerantní prostředí, aby se tu mohla cítit doma. Kořeny mezinárodní ostudy, kterou sklízíme, tkvějí především v rozšířeném rasismu v naší zemi a v laxnosti naší justice při potírání rasově motivovaných útoků, varuje v článku Exodus je především náš problém politolog Jiří Pehe. Uprostřed falešně znějícího pokřiku o svobodě pohybu, skrývajícího špatně utajované zlobné „ať si jdou“, představuje jeho článek (LN 29. 10.) jeden z (mála) nadějných náznaků, že čeští publicisté neztratili ještě schopnost kritického vidění a pojmenování problémů.
Týdeník Respekt přináší v č. 44 rozhovor s biskupem Lobkowiczem. Z jeho odpovědí: Trvám jen na tom, že v demokracii má každý právo se odstěhovat (na otázku po spoluodpovědnosti bílých za romské uprchlictví). Nevím, k čemu je dobré se k tomu vracet. Ale dobře… (ohledně kontaktů a spolupráce se StB). Jan Pavel II. říká, že nebylo dokonalejšího člověka než Panna Maria, a přesto si Ježíš vyvolil za následníky apoštoly, tedy skupinu mužů. (Odpověď na otázku po evangelijním zdůvodnění ustanovení o výhradně mužském kněžském svěcení). Noviny (v tomto případě Katolický týdeník) nejsou platforma pro vedení dialogu. Když si budou lidé povídat takto z očí do očí jako my dva, tak se to dá. Ale jinak mají tendenci do toho mluvit všichni a k ničemu to nevede. (V odpovědi ohledně korektnosti polemiky mezi Ottou Mádrem a Tomášem Halíkem.)