Důstojnost člověka

Číslo

Nakladatelství Vyšehrad vychází vstříc úsilí papeže Františka o znovuoživení ducha II. vatikánského koncilu v katolické církvi, proto vydalo druhé vydání knihy O. H. Pesche „Druhý vatikánský koncil“. Hlavní architekti tohoto koncilu – Hans Küng, Y. Congar, M.-D. Chenu a samozřejmě Jan XXIII. – tak opět mohou v plné síle zasáhnout do současné debaty o úloze křesťanů v tomto světě.

Značná část Küngem navržených témat byla koncilem projednána: uznání reformace jako náboženské události; intenzivnější využití bible v teologii a bohoslužbě; přiblížení liturgie lidu zavedením národního jazyka; zdůraznění „obecného kněžství“ všech pokřtěných; dialog církve s jinými kulturami; osvobození papežství z politických vazeb; reforma římské kurie; zrušení indexu zakázaných knih.

Současnou teologickou debatu může rozproudit zahajovací koncilní poselství světu z 20. října 1962, jehož iniciátory byli Y. Congar a M.-D. Chenu: „V okamžiku, kdy začínáme se svou prací, chceme klást důraz na všechno, co se týká důstojnosti člověka, a na všechno, co přispívá k tomu, abychom vytvořili opravdové společenství národů.“

Témata důstojnosti člověka a odpovědnosti věřících vůči celému světu se dostala ještě intenzivněji ke slovu vyhlášením lidských práv a povinností, což učinil Jan XXIII. encyklikou Pacem in terris. Ta je nedílnou součástí reformního koncilu.

Na rozdíl od detektivek je dobré číst teologické knihy odzadu, od jmenného rejstříku. Nijak se tím nezkazí napínavost četby. Naopak. Rozpoznáte, do jaké společnosti jste pozváni a jak zajímavá a závažná debata se odehrává na stránkách zkoumané knihy.

Zdařilé pokračování hledání důstojnosti věřících, procesu nastartovaného reformací a restartovaného II. Vatikánem, vyjadřuje v rovině liturgické i teologické také sborník vydaný k 600. výročí znovuobnovení vysluhování kalicha v Čechách a na Moravě. Název publikace „Pijte z něho všichni“ naznačuje ekumenický rozměr sborníku. Katoličtí autoři rozvíjejí teologii kalicha v duchu II. vatikánského koncilu. Evangeličtí nalézají liturgický i sociální rozměr kalicha u Jakoubka ze Stříbra a Jana Husa, a též u jejich následovníků – umírněných husitů, kteří se na svých statcích zasloužili o ochranu sociálně vyloučených – tehdy Židů (15. století). Pro mnohé kališníky se kalich stal symbolem liturgickým i sociálně-teologickým, symbolem věrnosti Kristu v rovině bohoslužebné i společenské. Sborník navazuje na českou reformační tradici dokumentací práce se sociálně vyloučenými v církvi Českobratrské evangelické i v blízké regionální ekuméně.

Otto Hermann Pesch, Druhý vatikánský koncil – 1962–1965 (Příprava, průběh, odkaz), Praha, Vyšehrad, 2014.
Mikuláš Vymětal (ed.), Pijte z něho všichni, Eman, 2014.